Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

JFD kontynuuje serwis NSRS

Fot. Marcin Chała

21 grudnia firma JFD, światowy lider w dziedzinie projektowania i budowy głębokowodnych aparatów ratowniczych wraz z całą niezbędną infrastrukturą, poinformował o zawarciu bardzo prestiżowej umowy na trzeci z kolei pakiet wsparcia 3ISS (Third In-Service Support) dla NATO-wskiego systemu ratowniczego NSRS (NATO Submarine Rescue System).

Umowę zawarto z zarządem NSRS działającym w imieniu państw założycieli (Wielkiej Brytanii, Francji i Norwegii). Tym samym firma ta kontynuuje siedmioletni okres utrzymania systemu w gotowości do działania w każdej chwili. Poprzedni okres serwisu (2ISS) rozpoczął się w 2015 roku. Aktualny 3ISS rozpocznie się oficjalnie latem przyszłego roku i potrwa pięć lat, choć podpisana umowa zawiera klauzulę umożliwiającą przedłużenie tego okresu do 9 lat.

Trójstronna współpraca pomiędzy Wielką Brytanią, Francją oraz Norwegią w ramach systemu ratowniczego NSRS, zainicjowana została już w czerwcu 2004 roku wraz ze złożeniem zamówienia w Rolls Royce na opracowanie nowoczesnego głębokowodnego pojazdu ratowniczego, który mógłby zastąpić wykorzystywany wówczas pojazd LR-5. Ostatnie próby morskie nowego pojazdu rozpoczęto we wrześniu 2007 roku a zakończono je w marcu następnego roku. Począwszy od 2008 roku system ten znajduje się w pełnej gotowości do udzielenia pomocy gdziekolwiek na świecie wydarzy się wypadek.  Tylko w trakcie 2ISS system NSRS mobilizowany był 18-krotnie w ramach różnego rodzaju międzynarodowych ćwiczeń.

Obecnie JFD jest niekwestionowanym liderem w szeroko pojętych kwestiach ratowania załóg niezdolnych do wynurzenia okrętów podwodnych a także prac podwodnych. Specjaliści z tej firmy brali udział w poszukiwaniu i ostatecznym zlokalizowaniu wraku indonezyjskiego okrętu podwodnego Nanggala (S 402) typu 209/1300, który zaginął 21 kwietnia 2021 roku. Firma rozwinęła także system w gotowości do udzielenia pomocy stronie rosyjskiej po zatonięciu atomowego okrętu podwodnego K-141 Kursk proj. 949A (NATO: Oscar II) 12 sierpnia 2000 roku,  a także w trakcie awarii rosyjskiego głębokowodnego pojazdu ratowniczego AS-28 proj. 1855 Priz. 4 sierpnia 2005 roku śruba napędowa Priza zaplątała się w okablowanie rosyjskiego systemu monitorowania ruchu podwodnego (pojazd utknął na głębokości 190 m z siedmioma osobami załogi).

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc