Koniec roku przyniósł szereg informacji dotyczących nowych okrętów bojowych i specjalnych, które Indie budują dla swojej marynarki wojennej - Bhāratīya Nau Senā.
14 grudnia zwodowano Himgiri, drugą fregatę typu 17A Nilgiri, a jednocześnie pierwszą zbudowaną w stoczni Garden Reach Shipbuilders and Engineers Limited (GRSE) w Kolkacie. Stępkę jednostki położono 10 listopada 2018 r. Przekazanie jej do służby zaplanowano na 2023 r.
Na mocy kontraktu zawartego z dwoma producentami w lutym 2015 r. łącznie powstanie siedem okrętów, cztery w Mazagon Dock Shipbuilders Limited w Mumbaju, reszta w GRSE. Budowę prototypowej fregaty Nilgiri rozpoczęto 17 lutego 2017 r., jej stępkę położono 28 grudnia 2017 r. w Mazagon Dock, zaś została zwodowana 28 września 2019 r. Powinna wejść do służby w sierpniu 2022 r.
Zaprojektowane w Indiach jednostki tego typu są dalszym rozwinięciem poprzedniego projektu 17 Shivalik. Wypierają 6670 ton przy wymiarach 149×17,8×5,22 m. Napęd stanowią dwie turbiny gazowe General Electric LM2500 i dwa silniki wysokoprężne MAN 12V28//33D STC, zapewniające prędkość 28 węzłów. Fregaty typu 17A będą uzbrojone m.in.: w system obrony powietrznej IAI/DRDO Barak 8, pociski manewrujące BAL BrahMos, 127 mm armatę BAE Systems Mk 45 Mod 4, dwie 30 mm armaty AK-630M, dwie wyrzutnie rakietowych bomb głębinowych DRDO ER-ASR, dwa śmigłowce HAL Dhruv.
1 grudnia stocznia Cochin Shipyard Limited w Koczin rozpoczęła palenie blach do budowy prototypowego ASWSWC (Anti-Submarine Warfare Shallow Water Craft), dosłownie przybrzeżnego okrętu zwalczania okrętów podwodnych, czyli lekkiej korwety ZOP. 30 kwietnia 2019 r. zakontraktowano łącznie 16 ASWSWC. Po osiem zbudują CSL (podlegająca Ministerstwu Żeglugi) i GRSE (podlegająca Ministerstwu Obrony). Te nieduże okręty będą przeznaczone do dozoru, przechwytywania i niszczenia celów podwodnych na akwenach płytkich, samodzielnie i we współpracy z morskim lotnictwem patrolowym. Zluzują w tej roli większe fregaty i zastąpią stare jednostki tej klasy typu Abhay (sowiecki proj. 1241PE). Ponadto będą wykorzystywane do misji patrolowych i poszukiwawczo-ratowniczych (SAR) w dzień i w nocy. ASWSWC będą wypierały ok. 750 ton i miały 70 m długości. Prędkość maksymalna wyniesie 25 węzłów, a uzbrojenie obejmie min.: armatę automatyczną, wyrzutnię ER-ASR i wyrzutnie torped przeciw okrętom podwodnym.
Szczególną uwagę mediów przykuła informacja o stoczniowych próbach na uwięzi Vikranta, pierwszego lokalnej budowy lotniskowca. 30 listopada sprawdzono działanie układu napędowego oraz wykonano inne, bliżej niesprecyzowane testy mechanizmów okrętu. Jest on budowany przez CSL od 1999 r., choć jego stępkę położono dopiero 28 lutego 2009 r. Kadłub zwodowano 12 sierpnia 2013 r. Na obecnym etapie budowy przewiduje się jej zakończenie w lutym 2021 r., i przekazanie lotniskowca flocie do eksploatacji próbnej dziesięć miesięcy później. Okręt powstający według projektu 71 IAC (Indigenous Aircraft Carrier) będzie wypierał ok. 45 000 ton i miał wymiary 262×62×8,4 m. Jego skrzydło lotnicze utworzy 26 samolotów MiG-29K i do 10 śmigłowców różnych typów. Start odrzutowców będzie odbywał się z wykorzystaniem skoczni, a lądowanie będzie wspomagał system mechanicznych aerofiniszerów.
Postępuje też program budowy czwórki dużych okrętów hydrograficznych (3300 ton, 110 m długości). 16 listopada w stoczni GRSE rozpoczęto budowę (cięcie blach) trzeciej jednostki, zaś 1 grudnia położono stępkę drugiej. Będą one przeznaczone do pełnoskalowych badań hydrograficznych przybrzeżnych i głębinowych, w tym portów 9z użyciem platform bezzałogowych), podejść do nich i wyznaczania szlaków nawigacyjnych. Ponadto okręty będą mogły prowadzić badania granic morskich do wyłącznej strefy ekonomicznej i szelfu kontynentalnego. Zostaną też wykorzystane do gromadzenia danych oceanograficznych i geofizycznych do zastosowań obronnych. W swojej drugorzędnej roli będą zdolne do wykonywania ograniczonych zadań poszukiwań i ratownictwa, jak też działania jako jednostki szpitalne.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu