23 listopada Inspektorat Uzbrojenia opublikował ogłoszenie dotyczące realizacji analizy rynkowej dotyczącej pozyskania wielozadaniowego samolotu bojowego, a także zdolności do prowadzenia zakłóceń elektronicznych z powietrza.
Podmioty zainteresowane udziałem mają czas na składanie dokumentacji do 18 grudnia bieżącego roku – oba projekty, tj. wielozadaniowy samolot bojowy oraz zdolność do prowadzenia zakłóceń elektronicznych z powietrza (teoretycznie) nie są powiązane i oferenci mogą uczestniczyć tylko w wybranym przez siebie elemencie analizy rynkowej. Do wybranych podmiotów przesłany zostanie szczegółowy tekst zapytania o informację. Całość, teoretycznie, ma pozwolić na uzyskanie wiedzy niezbędnej do przygotowania postępowania przetargowego na zakup nowych wielozadaniowych samolotów bojowych, który kryje się pod kryptonimem Harpia.
Według obecnych deklaracji politycznych, program Harpia ma pozwolić na wycofanie z eksploatacji samolotów MiG-29 oraz Su-22 i zastąpienie przez nową konstrukcję produkcji zachodniej. Proces wymiany ma rozpocząć się do 2024 roku. Wśród potencjalnych oferentów można wymienić, standardowy, zestaw producentów wielozadaniowych samolotów bojowych – amerykańskie koncerny Lockheed Martin (F-16V Viper oraz F-35 Lightning II) i Boeing (F/A-18E/F Super Hornet i F-15E Strike Eagle), a także europejskie Dassault (Rafale), Saab (JAS-39E/F Gripen) oraz konsorcjum Eurofighter GmbH (Typhoon). Nowy typ samolotu będzie uzupełniać potencjał ofensywny Sił Powietrznych i floty 48 F-16C/D Jastrząb.
Formalne rozpoczęcie programu Harpia nie przekreśla jednocześnie możliwości interwencyjnego zakupu niewielkiej partii używanych samolotów bojowych produkcji zachodniej. Ta opcja, nadal, jest analizowana przez MON.
(ŁP) | Foto: USAF |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu