14 czerwca dowódca Sił Powietrznych Filipin poinformował, że rząd tego kraju planuje zakup kolejnej partii odrzutowych samolotów bojowych KAI F/A-50 Golden Eagle, które dołączyłyby do dwunastu już eksploatowanych maszyn.
Powyższa deklaracja może oznaczać, że plan zakupu wielozadaniowych samolotów bojowych produkcji zachodniej mógł upaść ze względu na koszty – przypomnijmy, w czerwcu 2021 roku amerykański Departament Stanu autoryzował możliwość sprzedaży Filipinom dwunastu fabrycznie nowych Lockheed Martin F-16C/D Fighting Falcon Block 70/72, a dodatkowo rząd Szwecji zaoferował taką samą liczbę Saab JAS-39C/D Gripen. Według planów tuzin maszyn tej klasy miało stanowić kolejny element rozbudowy potencjału lotnictwa wojskowego. Rząd Filipin (od 2018 roku) nie planował zakupu kolejnych F/A-50 Golden Eagle, stąd zaskakuje zwrot w kierunku tej konstrukcji.
Według mediów filipińskich jedną z kluczowych argumentów stojących za kontynuacją zakupów koreańskich samolotów jest ogłoszenie przez KAI procesu modernizacji konstrukcji, czyli uruchomienie programu F/A-50 Golden Eagle Block 20. W nowej wersji samoloty mają charakteryzować się rozbudowanymi możliwościami operacyjnymi, w tym możliwością przenoszenia i użycia kierowanych pocisków „powietrze-powietrze” średniego zasięgu.
Filipiny eksploatują obecnie dwanaście samolotów KAI F/A-50 Golden Eagle, których dostawy zrealizowano w latach 2015-17. W czasie, krótkiej, służby były już wykorzystywane bojowo – pierwsze ataki na cele naziemne zrealizowano już w 2017 roku, a w połowie 2017 roku były ważnym elementem wsparcia sił lądowych walczących z islamskimi fundamentalistami w mieście Marawi. Ostatnie, odnotowane, ataki na cele lądowe miały miejsce pod koniec 2020 roku – wówczas para F/A-50 Golden Eagle zrzuciła łącznie sześć bomb kierowanych na obozy bojówek Komunistycznej Partii Filipin na wyspie Mindanao.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Trzeba obserwować kontrakt na samoloty FA-50 do Malezji Realizacja 2023-2024. Tak naprawdę Malezja szuka lekkiego (czytaj taniego) samolotu bojowego. KAI ma poszerzyć rodzaje przenoszonego uzbrojenia, a nawet zmienić radar na taki o większym zasięgu. M-346 przegrał że względu na małą prędkość, mniejszy udźwig uzbrojenia przy cenie porównywalnej do... FA-50.
Peter
KF-21 is better for Poland. Tryckt get Typhoons from all countries
who have Typhoons in Europe. F-15C and D from USA or twin engine
fighters Taiwan.