Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Eurosatory 2022: premiera Iveco MTV Manticore

MTV Manticore debiutuje na Eurosatory 2022. Fot. Andrzej Kiński.

Na Eurosatory 2022, po części przez pandemiczną przerwę, swojej paryskiej premiery doczekał się najnowszy lekko opancerzony pojazd minoodporny spółki Iveco Defence Vehicles, czyli MTV Manticore.

Skonstruowany przez włoską spółkę Iveco Defence Vehicles (IDV) pojazd kategorii MRAP typu Medium Tactical Vehicle (MTV) Manticore, mimo bycia zupełnym debiutantem na rynku zbrojeniowym, zdobył pierwsze zamówienie eksportowe jeszcze w 2019 r., gdy na dobrą sprawę nie istniał nawet przebadany prototyp MTV. Pierwszym nabywcą zostały Niderlandy, a konstrukcja i specyfikacja techniczna MTV została przygotowana przez IDV wg wytycznych niderlandzkiego resortu obrony w ramach programu Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen (DVOW), czyli ogólnoobronnego programu wymiany wozów kołowych. Dopiero w drugiej kolejności na zakup MTV zdecydowały się rodzime Włochy, stąd też przydomek Manticore (mityczny potwór mantykora). Dostawy MTV w przypadku Niderlandów mają rozpocząć się w 2023 r. i potrwać trzy lata, a zamówiono 918 wozów. Ich współprodukcją dla Niderlandów zajmie się lokalna spółka-córka IDV, czyli Dutch Military Vehicles (DMV) utworzona na bazie DEBA Bedrijfswagens b.v., czyli oficjalnego dilera Iveco w Niderlandach.

Podstawowym modelem MTV jest wóz z nadwoziem w formie pancernej „kapsuły” dla załogi i pasażerów (tzw. model hardtop). Pojazd dodatkowo wyposażono w tylną przestrzeń ładunkową. Wóz ma 5760 mm długości, 2430 mm szerokości i 2760 mm wysokości (linia stropu). Rozstaw osi wynosi 3460 mm. Prześwit zawieszenia to 350 mm. Rozstaw osi to 2015 mm. Dopuszczalna masa całkowita przekracza 12 t i może nieco różnić w zależności od konfiguracji i wyposażenia. Wóz może ciągnąć naczepy o masie maksymalnej 3,5 t. Wartość brodzenia wynosi 0,75 m (z marszu). MTV może pokonywać stoki o nachyleniu 60% i trawersować te o nachyleniu 30% (wartości dla maks. DMC). W środku są miejsca dla kierowcy i czwórki żołnierzy. Prędkość maksymalna wynosi 90 km/h. Zasięg drogowy przekracza 600 km. Napędem jest silnik wysokoprężny włoskiej firmy FPT Industrial S.p.A. typu N67 o mocy maksymalnej 206 kw (276 KM) lub 207 kw (280 KM) przy 1000 obrotów/min. MTV spełnia wymogi NATO-wskich norm STANAG 2021, 4062, 4074, 4101, 4381 i 4478. IDV oficjalnie nic nie podaje odnośnie normy STANAG 4569. Jednak o ile nadwozie jest lekko opancerzone, to jego konstrukcja czy wysoki prześwit wskazują, że obronę przeciwminową potraktowano priorytetowo.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc