Nie trzeba przedstawiać izraelskiej firmy Plasan. Za każdym razem ten potentat opancerzenia pokazuje w Paryżu opancerzone pojazdy własnej konstrukcji. W tym takie, do których najlepiej pasuje określenie nieszablonowe. Na pewno takim jest Wilder, debiutujący na Eurosatory 2022.
Plasan Wilder to pojazd wymiarowo zbliżony do jeepa Willysa MB, o czym warto pamiętać, patrząc na ten pojazd. Wilder skonstruowano, aby łączył świetną dzielność terenową z możliwie wysokim poziomem ochrony wnętrza. Aby osiągnąć pierwszy z celów, konstruktorzy Plasana zdecydowali się na umieszczenie zarówno przedziału silnika, jak i fotela kierowcy centralnie (dzięki temu kierowca ma bardzo dobre pole widzenia 180°). Silnik umieszczono także dość nisko. Te rozwiązania wpłynęły na lepsze rozłożenie masy i nisko umieszczony środek ciężkości. Z tyłu kabiny są kolejne trzy fotele – środkowe z pulpitem operatorskim zdalnie sterowanego stanowiska uzbrojenia Rafael Samson Mini z wkm 12,7 mm. Wilder wykorzystuje elektryczny (drive-by-wire!), a nie mechaniczny układ kierowania, więc z tyłu można zamontować rezerwowe stanowisko zdalnego kierowania pojazdem. Skok zawieszenia (gwintowanego – coilover) wynosi 320 mm. Prędkość maksymalną z przyczyn bezpieczeństwa ograniczono do 120 km/h. Sterowalna jest tylko przednia oś (tylna na zamówienie).
Suma summarum zdolności terenowe Wildera są na poziomie pojazdu kategorii buggy. Na tylnej przestrzeni ładunkowej mieści się standardowa paleta NATO (1200×1000 mm). Opancerzenie odpowiada 2. poziomowi normy STANAG 4569, ale miejscami może być zwiększone na zamówienie. Napędem jest turbodoładowany wysokoprężny silnik Cummins Euro 3 o mocy 161 KM (120 kW) połączony z automatyczną skrzynią biegów z ośmioma przełożeniami. Stosunek mocy do masy wynosi 36 KM/t. Dopuszczalna masa całkowita wynosi 4500 kg, w tym 800 kg ładowności. Wilder ma 4390 mm długości, 1934 mm szerokości i 2093 mm wysokości (z uzbrojeniem). Może pokonywać stoki o nachyleniu 54%.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu