5 lipca media europejskie poinformowały, że przedstawiciele trzech państw europejskich – Francji, Republiki Federalnej Niemiec oraz Szwecji – podpisali porozumienie dotyczące uruchomienia I fazy programu FMTC (Future Mid-Size Tactical Cargo). Jego celem jest budowa średniego samolotu transportowego nowego pokolenia.
Powyższa inicjatywa została sformalizowana 23 czerwca w czasie europejskiego seminarium poświęconego przyszłości wojskowego lotnictwa transportowego, które odbywało się w bazie Orléans-Bricy. Celem programu FMTC jest opracowanie następcy dla obecnie eksploatowanych samolotów Lockheed Martin C-130 Hercules, a także mniejszych Airbus CN-235 oraz C-295. Obecna faza, w przypadku realizacji, ma umożliwić zapoczątkowanie prac projektowych około 2027 roku. To z kolei powinno pozwolić na rozpoczęcie produkcji seryjnej w kolejnym dziesięcioleciu, kiedy na rynkach pojawi się zapotrzebowanie na następców wymienionych powyżej konstrukcji. Dodatkowo FMTC ma stanowić uzupełnienie dla większych Airbus A400M Atlas. Jak wskazują deklaracje, poza trójką oficjalnych uczestników, projekt budzi zainteresowanie innych państw, które mogą dołączyć w przyszłości.
Oczywiście kluczem jest postawa Francji, której władze chcą być głównym rozgrywającym programu. Ma to związek z potrzebami, które wstępnie określane są na około 40 samolotów (jako następca dla 14 sztuk C-130H Hercules oraz 27 CN-235). Jak pokazują, choćby ostatnie przykłady, europejska kooperacja w nowych programach zbrojeniowych cały czas trafia na poważne turbulencje.
Jednym z kluczowych podmiotów zainteresowanych programem FMTC jest z całą pewnością koncern Airbus, który rozpoczął już prace studialne nad nową konstrukcją, która miałaby wypełnić lukę pomiędzy C-295 oraz A400M Atlas i jednocześnie stałaby się bezpośrednim konkurentem dla Lockheed Martin C-130J Super Herulces, który pomimo lat nadal jest dominatorem na rynku wojskowego lotnictwa transportowego.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu