Spółka Airbus Defence & Space prezentuje na paryskim salonie Eurosatory 2022 nowy bezzałogowy system powietrzny Aliaca, którego pierwszym użytkownikiem zostało Marine nationale.
Marine nationale, czyli francuska marynarka wojenna, zamówiła w czerwcu 2020 r. 11 zestawów (czyli 22 aparaty DVF 2000) BSP Aliaca, który określany jest przez francuskich marynarzy jako „systèm de mini-drones Marine (SMD-M)”. Ich dostawcą jest Survy Copter, czyli spółka-córka Airbusa. Koszt tego zamówienia to 20 mln EUR. Aliaca zbudowana w układzie dwubelkowym, napędzana jest silnikiem elektrycznym (dostępny jest też silnik cieplny) przekazującym moc na śmigło pchające. Start odbywa się z szynowej katapulty, a po misji aparat jest łapany w siatkę rozstawioną na pokładzie okrętu, z którego wystartował. Wyposażenie zadaniowe stanowi stabilizowana stacja optoelektroniczna EO/IR GX5.
Maksymalna masa startowa sięga 16 kg, rozpiętość to 3,6 m, pułap maksymalny to 3000 m. Długotrwałość lotu sięga trzech godzin, a zasięg lotu 27 Mm (Airbus podaje zakres 50÷100 km, dolna wartość to promień). W Marine nationale Aliaca ma operować z pokładów dalekomorskich patrolowców (PHM – patrouilleurs de haute-mer, jak przeklasyfikowano niegdysiejsze awiza), fregat typu La Fayette, fregat rozpoznawczych i przyszłych patrolowców oceanicznych. Dostawy BSP Aliaca rozpoczęły się około roku od podpisania zamówienia. A pierwszym okrętem, na którym Aliaca przechodziła fazę badań użytkownika został PHM Commandant Bouan. Jednym z ujawnionych typów misji nowego aparatu jest dozór morskich łowisk.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu