29 lipca Ministerstwo Obrony Republiki Czeskiej poinformowało, że na lotnisku w Pradze wylądował lekki samolot transportowy Airbus C-295MW o numerze 0482. Jest to druga i jednocześnie ostatnia maszyna w tej wersji zamówiona w koncernie Airbus.
Lot dostawczy z Sewilli został zrealizowany 28 lipca. Maszyna uzupełni potencjał 24. Bazy Lotniczej znajdującej się w wojskowej części Międzynarodowego Portu Lotniczego w Pradze. Pierwszy C-295MW został dostarczony przez koncern Airbus w maju. Od tego czasu zrealizowała nalot zbliżający się do 100 godzin – w tym czasie wykonywano loty do Krakowa, Poznania, Sofii, Ljubljany oraz Prisztiny. Dołączyły do czterech C-295M, które w czasie 11 lat operacji przewiozły około 120 tys. pasażerów oraz 4000 ton ładunków. Łączny nalot przekroczył już 17 tys. godzin.
W ramach programu modernizacji lotnictwa transportowego, obecnie cztery C-295M są objęte projektem modyfikacji, które mają pozwolić na ujednolicenie sprzętowe z nowymi C-295MW. Zmiany obejmują przede wszystkim układy łączności, nawigacji oraz systemów awioniki pokładowej. Ze względów budżetowych oraz technicznych Czesi zrezygnowali z przebudowy skrzydeł i montażu wingletów. Pierwszy z samolotów przechodzi proces w Sewilli, a kolejne mają być oddawane do producenta na przysłowiową zakładkę. Uzupełnieniem potencjału może być zakup dwóch średnich samolotów transportowych Embraer KC-390 Millennium – list intencyjny w tej sprawie został podpisany jakiś czas temu.
Zastosowanie wingletów oraz zmiany w silnikach PW127G spowodowały, że C-295MW może zabrać do 1000 kg ładunku więcej. Dodatkowo ograniczono zużycie paliwa, a to powoduje wydłużenie zasięgu - według Ministerstwa Obrony Republiki Czeskiej zasięg jest powiększony o około 10%.
Republika Czeska jest jednym z dwóch użytkowników samolotów Airbus C-295 w tej części Europy. Polska eksploatuje szesnaście egzemplarzy i obecnie prowadzi prace analityczne związane z możliwością ich modernizacji.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Modernizacja tej 16 na Okęciu fajny pomysł dla wojska i gospodarki.
Kolejne C-295 mogły by się załapać jako samoloty patrolowe(program Rybitwa), rozpoznawcze(program Płomykówka), w programie DROP Airbus mógł by zrównoważyć możliwości C-130, mixem większych A-400 i kolejnych C-295, w produkcji C-295 mają swój udział nasze zakłady Airbusa dlatego na ten samolot należy spoglądać szczególnie przychylnym okiem.