Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Co dalej z programem MAWS?

Według prasy francuskiej międzynarodowy projekt MAWS został zakończony, obecnie rząd francuski rozważa samodzielne prace m.in. nad samolotem A320neo MPA. Nie jest wykluczone, że do współpracy zostaną zaproszeni inni partnerzy. Fot. Tomasz Grotnik

20 grudnia media francuskie poinformowały, że program budowy nowej generacji samolotów patrolowych bazowania lądowego, który krył się pod kryptonimem MAWS (Maritime Airborne Warfare System) znalazł się w przysłowiowym zawieszeniu.

Zapoczątkowany w 2017 roku miał być (kolejnym) pokazem europejskiej współpracy. Inicjatorami MAWS była Francja oraz Republika Federalna Niemiec – oba państwa deklarowały potrzebę zakupu nowych samolotów patrolowych, które w latach 30. XXI wieku miały zastąpić obecnie eksploatowane maszyny (Lockheed Martin P-3C Orion oraz Dassault Atlantique 2). Nagłe przyspieszenie zmian w Niemczech i zakup amerykańskich Boeing P-8A Poseidon spowodowało jednak, że obecnie projekt MAWS znalazł się w przysłowiowym zawieszeniu.

Zgonie z harmonogramem, do końca października bieżącego roku planowano podpisać międzyrządową umowę na kolejną fazę prac przy programie. W okresie listopad 2020 - październik 2021 realizowano pierwszą fazę prac studyjnych, w które zaangażowany był francuski oddział koncernu Thales. Jego partnerami były takie firmy jak ESG, Diehl oraz Hensoldt. Nieoficjalnie, brak umowy kontynuacyjnej oznacza, że cały proces został formalnie zarzucony i obecnie Francuzi przygotowują się do samodzielnych prac nad nową maszyną patrolową, która będzie potrzebna około 2030 roku – obecnie eksploatowane samoloty Dassault Atlantique 2 mają być wycofywane z eksploatacji w latach 2031-35. Nadal nie została jednak podjęta oficjalna decyzja polityczna, która być może, będzie ogłoszona przez nowy rząd niemiecki w najbliższych tygodniach.

Samodzielny projekt francuski może opierać się na dwóch, proponowanych, platformach latających. Swoje konstrukcje proponuje bowiem Dassault Aviation (zmilitaryzowany wariant odrzutowego samolotu dyspozycyjnego Falcon 10X) oraz koncern Airbus (promowany w postaci wizji Airbus A320neo MPA). Formalnie rząd w Paryżu ma ogłosić stosowne decyzje w 2022 roku. Obecnie dyskutowana jest także możliwość poszukiwania innych europejskich partnerów, którzy byliby skłonni uczestniczyć w programie – obok Francji zainteresowanie zakupem nowych samolotów patrolowych bazowania lądowego tylko w Europie wyrażają m.in. Grecja, Włochy, Hiszpania oraz Polska. Wśród państwa NATO nie należy także zapominać o Kanadzie.

 

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc