Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Cięcie blach do nowego okrętu desantowego dla Filipin

Pamiątkowe zdjęcie wykonane chwilę po uruchomieniu plazmowej wycinarki. Na blaszanej sylwetce okrętu desantowego widnieją podpisy dowódcy Sił Morskich Filipin wiceadmirała Toribio Dulinayan Adaci Jr. oraz prezesa stoczni PT PAL Dr. Kaharuddin Djenod’a. Fot. PT PAL

10 sierpnia w należącej do indonezyjskiego koncernu stoczniowego PT PAL stoczni w miejscowości Surabaja miała miejsce uroczystość pierwszego cięcia blach do okrętu desantowego doku typu LPD (Landing Platform Dock) budowanego na zamówienie Sił Morskich Filipin (Hukbong Dagat ng Pilipinas).

Projekt tych okrętów bazuje na zbudowanych dla Indonezji okrętach typu Makassar (pięć okrętów w słuzbie od 2007 roku). Ten z kolei opracowany został przez południowokoreański koncern Daesun Shpipbuilding & Engineering Co. na bazie zbudowanego dla Indonezji okrętu desantowego Tanjung Dalpele (990). Jednostka ta weszła do służby w 2003 roku jednak już 1 sierpnia 2007 przebudowana została na wyspecjalizowany okręt szpitalny. Zmieniono przy tym nazwę na dr. Soeharso (pozostawiając numer burtowy bez zmian). Obecnie cała seria okrętów typu Makassar liczy 10 okrętów, nieznacznie różniących się od siebie, które zbudowano na zamówienie czterech azjatyckich krajów. Filipiny swoje dwie pierwsze jednostki tego typu, tj. Tarlac (LD 601) i Davao del Sur (LD 602), odebrały odpowiednio w 2016 i 2017 roku - obie zbudowane w stoczni PT PAL w Surabaja. Umowę na budowę kolejnych dwóch okrętów tej klasy, pomiędzy PT PAL a Ministerstwem Obrony Filipin, podpisano 24 czerwca 2022 roku.

Nowe okręty legitymować się będą parametrami nie odbiegającymi od pierwszej pary, tj. wypornością pełną 11583 ton przy wymiarach 123 x 21,8 x 5,0 m. Do konstrukcji okrętu wykorzystano stal o podwyższonej wytrzymałości typu A oraz AH32. Wewnątrz kadłuba znajdują się dwa pokłady ładunkowe przeznaczone dla lekkiej techniki wojskowej. Górny o powierzchni 410m2 i maksymalnym obciążeniu 400 ton oraz dolny o powierzchni 670 m2 i dopuszczalnym obciążeniu 1000 ton. Napęd skonfigurowany został w układzie CODAD i składa się z dwóch silników wysokoprężnych MAN-STX 8L27/38 o mocy po 2920 kW, co umożliwia uzyskanie przez okręt prędkości maksymalnej 16 węzłów a ekonomicznej 13 węzłów, przy której może przebyć do 9360 Mm. Autonomiczność z pełnym desantem wynosi 30 dni.

Na pokładzie ładunkowym okręt może transportować łącznie do 42 pojazdów, w tym do 24 transporterów kołowych. Zlokalizowane na rufie lądowisko o powierzchni 1023 m2 umożliwia jednoczesne prowadzenie operacji powietrznych przez dwa śmigłowce średnie o masie do 10 ton. W hangarze transportowana może znajdować się kolejny śmigłowiec tej samej wielkości. Desant liczyć może maksymalnie 500 żołnierzy, którzy wraz z techniką wojskową na brzeg mogą zostać dostarczeni z wykorzystaniem dwóch 23 m barek desantowych typu LCU, przewożonych w niecce doku w rufowej części kadłuba. Stała załoga liczy z kolei 121 osób. Dziobowy spardek przystosowany zostanie do instalacji armaty kal. 76 mm zgodnie z ideą FFBNW (Fitted for But Not With). Dodatkowe uzbrojenie w postaci armat kal. 25 mm także instalowane będzie w razie potrzeby.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc