6 marca Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o certyfikowaniu oprogramowania Block 3F, otwierającego przed wielozadaniowymi samolotami bojowymi Lockheed Martin F-35A Lightning II pełne spektrum wykorzystania możliwości ofensywnych.
Dzięki standardowi Block 3F samoloty mogą wykonywać manewry z przeciążeniem 9g, wykorzystywać kierowane pociski AIM-9X Sidewinder, bomby Boeing GBU-39 SDB oraz zabudowanego działka GAU-22 kalibru 25 mm. Dodatkowo pełnie możliwości osiągną systemy wymiany informacji oraz obserwacji i celowania. W maju i czerwcu spodziewane jest certyfikowanie pozostałych wersji F-35 (B i C).
Dotychczas F-35A Lightning II były certyfikowane do wykorzystania pocisków AIM-120 AMRAAM, AIM-9X Sidewinder (tylko na pylonach zewnętrznych), bomb GBU-31 JDAM oraz GBU-12. Poza tym istniały ograniczenia w wykonywaniu manewrów, piloci mogli realizować manewry z przeciążeniami do 7g.
Co więcej włoskie Ministerstwo Obrony poinformowało, że pierwsza eskadra 32. Skrzydła (13.Gruppo), która jest obecnie przezbrajana w F-35A Lightning II osiągnęła (1 marca) wstępną gotowość operacyjną. Jest to pierwsza jednostka wyposażona w powyższy typ samolotu w Europie, dysponuje pięcioma egzemplarzami seryjnymi. Stacjonują w bazie Amendola.
(ŁP) | Foto: Lockheed Martin |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu