18 marca ukraińskie media poinformowały o zawarciu umowy na dostawę kołowych pojazdów opancerzonych rodziny BTR-4 dla Sił Zbrojnych Ukrainy. Umowa miałaby zostać zawarta przez Ministerstwo Obrony Ukrainy i Charkowskie Biuro Konstrukcyjne Maszyn im. Morozowa (ChKBM, część przedsiębiorstwa Ukroboronprom), a na jej mocy Wojska Lądowe SZU otrzymają do 75 pojazdów.
Ukraiński przemysł miałby dostarczyć pojazdy w kilku wersjach. Na pewno będą to: kołowe bojowe wozy piechoty BTR-4E, wozy dowodzenia, wozy bojowe piechoty morskiej BTR-4EM i niesprecyzowane warianty specjalistyczne (prawdopodobnie medyczne, samobieżne moździerze itd.). Prawdopodobnie większość z pojazdów trafi do 56. Samodzielnej Brygady Zmotoryzowanej, podlegającej Dowództwu Sił Morskich Ukrainy ‒ jest to brygada piechoty morskiej, przesunięta z Wojsk Lądowych w 2019 r. Piechotę morską Ukrainy współtworzą też brygady 35. i 36. Już w styczniu Jakow Mormyło, dyrektor ChKBM, zapowiadał dostawę 60 pływających pojazdów bojowych do piechoty morskiej w 2021 r.
BTR-4E to kołowy transporter opancerzony w układzie 8×8. Wóz ma 7,76 m długości, 2,93 m szerokości i 3,02 m wysokości (wozy dla piechoty morskiej są nieco większe, mają bowiem zmodyfikowane, powiększone pływaki wypornościowe). Masa pojazdu wraz z opancerzeniem dodatkowym przekracza 25 ton. BTR-4 może być napędzany silnikiem wysokoprężnym 3TD lokalnej produkcji lub niemieckim silnikiem firmy Deutz. Pojazd rozwija do 110 km/h na utwardzonej drodze i do 10 km/h w wodzie. Zasięg to ok. 700 km. BTR-4E będą prawdopodobnie uzbrojone w zdalnie sterowaną wieżę BM-7 Parus z 30 mm armatą automatyczną ZTM-1, 7,62 mm km KT-7,62 mm i dwiema wyrzutniami ppk Barrier. Uzbrojenie główne może być naprowadzane w elewacji zakresie -13° do 45°. Wieża wyposażona jest w system kierowania ogniem Trek-M. Załoga BTR-4 liczy dwóch lub trzech żołnierzy, a przewozić może nawet do 10 żołnierzy desantu. Poza Ukrainą, pojazdów używają także siły zbrojne Indonezji, Nigerii i Iraku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu