7 grudnia Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii poinformowało, że w ramach międzynarodowej operacji, siły NATO wydobyły z dna Morza Śródziemnego wrak wielozadaniowego samolotu bojowego Lockheed Martin F-35B Lightning II, który został utracony przez Brytyjczyków 17 listopada.
W operacji poszukiwania wraku oraz jego wydobycia Wielka Brytania współpracowała z innymi sojusznikami, przede wszystkim Stanami Zjednoczonymi oraz Włochami. Zgodnie z upublicznionymi informacjami, samolot został odnaleziony na dnie morza pod koniec listopada - rząd brytyjski nie poinformował o szczegółach operacji, co najprawdopodobniej ma związek z chęcią ograniczeniem informacji do niezbędnego minimum. Wiadomo, że wrak F-35B Lightning II był ważny pod względem wywiadowczym, a przy możliwościach operacji głębinowych Rosjan istniała możliwość, że będą próbowali zdobyć część tajemnic tej zaawansowanej konstrukcji.
Utrata pierwszego brytyjskiego F-35B Lightning II jest także powiązana z wyciekiem informacji o szczegółach incydentu. Przed ogłoszeniem wiadomości o odnalezieniu wraku do mediów społecznościowych dostało się nagranie momentu wypadku, które zostało zarejestrowane przez system kamer lotniskowca HMS Queen Elizabeth. W oparciu o powyższy materiał można wysnuć przypuszczenie, że strata samolotu była związana z błędem ludzkim personelu obsługi technicznej niż czynnikiem awarii instalacji pokładowej (zamieszczone nagranie wskazuje bowiem, że samolot utracił ciąg, a pilot próbował ratować sytuację, jednak ze względu na rozpoczęty rozbieg zabrakło przestrzeni pokładu startowego lotniskowca). Kluczową poszlaką w tej sprawie jest brak decyzji brytyjskiego resortu obrony o tymczasowym wstrzymaniu lotów maszyn tego typu (co z reguły jest standardową praktyką).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu