29 kwietnia koncern Boeing poinformował o podpisaniu umowy z Departamentem Obrony Stanów Zjednoczonych w sprawie dostawy kolejnej partii wielozadaniowych śmigłowców MH-139A Grey Wolf.
Kwietniowa umowa ma wartość 178 mln USD i dotyczy siedmiu maszyn. Dzięki temu ogólna liczna zamówionych wiropłatów osiągnęła 26 sztuk. Przypomnijmy, pierwsza transza wstępna została zamówiona w marcu 2023 roku – ich dostawy rozpoczną się w lecie bieżącego roku (obecnie dostawy obejmują maszyny przedseryjne, które trafiły do dwóch jednostek).
Łącznie, w ramach programu planowany jest zakup 84 egzemplarzy MH-139A Grey Wolf, które zastąpią w linii obecnie eksploatowane Bell UH-1N Huey. Głównym zadaniem stojącym przed flotą MH-139A jest zabezpieczenie infrastruktury wyrzutni międzykontynentalnych pocisków balistycznych, a także transportu ważnych osobistości. Dodatkowo mają wspierać służby poszukiwawczo-ratownicze w stanach Montana, Wyoming, Północna Dakota, Kolorado oraz Nebraska. Część floty ma stacjonować w Japonii.
MH-139A Grey Wolf to wynik kooperacji koncernów Boeing oraz Leonardo. Konstrukcja bazuje na wielozadaniowym śmigłowcu AW139 – w ramach podziału prac, Leonardo realizuje proces montażu ostatecznego bazowego wiropłata w zakładach w Filadelfii, a później jest on dostarczany do Boeinga (także w Filadelfii) w celu montażu wyposażenia militarnego zgodnego z wymaganiami użytkownika. Dla programu AW139 zdobycie kontraktu w Stanach Zjednoczonych to największy sukces marketingowy w segmencie wojskowym. Dotychczas koncern Leonardo dostarczył klientom na całym świecie ponad 1200 egzemplarzy, z czego około 25% trafiło do sił zbrojnych państw świata. Ważnym elementem programu są należące do koncernu Leonardo zakłady WSK PZL Świdnik S.A., które są głównym dostawcą struktur kadłubowych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu