1 marca Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu umowy z koncernem Boeing w sprawie przygotowania przebazowania wielozadaniowych samolotów bojowych F/A-18E/F Super Hornet zamówionych przez Kuwejt do docelowego domu.
Umowa, o wartości 70,7 mln USD, ma zostać zrealizowana do końca sierpnia 2026 roku. W jej ramach specjaliści Boeinga mają prowadzić usługi wsparcia logistycznego, szkolenia i przygotowania pilotów Sił Powietrznych Kuwejtu do samodzielnego przebazowania samolotów ze Stanów Zjednoczonych do Kuwejtu. Dodatkowo umowa obejmuje dostawę uzbrojenia, zasobników optoelektronicznych Lockheed Martin Sniper oraz jednostek napędowych. Większość prac ma być realizowana na terenie Nowego Orleanu.
Boeing zakończył produkcję 28 samolotów F/A-18E/F Super Hornet Block III przeznaczonych dla Kuwejtu we wrześniu 2021 roku. Zgodnie z zasadami formalnymi programu FMS zostały przekazane Departamentowi Obrony Stanów Zjednoczonych, który ma dostarczyć zamawiającemu państwu. Dotychczas brak informacji, dlaczego proces przekazania maszyn trwa tak długo – być może problemem była pandemia Covid 19, która ograniczyła możliwości szkolenia pilotów oraz personelu obsługi naziemnej w Stanach Zjednoczonych.
Kuwejt jest jednym z dwóch eksportowych klientów na samoloty F/A-18E/F Super Hornet. Pomimo wieloletnich prób Boeing nie zdobył kolejnych kontraktów eksportowych – konstrukcja była oferowana m.in. Kanadzie, Szwajcarii, Finlandii czy Republice Federalnej Niemiec. Obecne zamówienia umożliwiają na funkcjonowanie linii montażu ostatecznego do 2025 roku. W przypadku zdobycia nowych kontraktów, czas może się wydłużyć – obecnie jednym z celów są Indie, gdzie F/A-18E/F Super Hornet jest oferowany w postępowaniu na nowy pokładowy wielozadaniowy samolot bojowy dla lotnictwa morskiego.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Te F-18 E/F Super Hornety no to wprost idealnie nadawałyby się dla Lotnictwa Ukrainy, znacznie bardziej, aniżeli np. F-16. Dostosowane do lotniskowców F-18 posiadają znacznie potężniejsze, odporniejsze i silniejsze podwozie, niż to bardzo delikatne podwozie F-16. Dzięki temu to F-18 może lądować oraz startować nawet z częściowo zniszczonych lub uszkodzonych lotnisk ukraińskich. Posiada on dwa silniki o łącznym ciągu ponad 20 ton, a to znacznie więcej, niż ten pojedynczy silnik F-16. A F-18 może dolecieć do swojego lotniska nawet na jednym silniku. F-18 ze standardowymi zbiornikami posiada trochę większy zasięg, niż F-16 że standardowymi zbiornikami. F-18 posiada nieco większą maksymalną ładowność zabieranego uzbrojenia, aniżeli F-16. Gdyby Amerykanie dostarczyli TERAZ, czyli w trybie NATYCHMIASTOWYM, tak ze 40 tych F-18 Super Hornetów, z ODPOWIEDNIM uzbrojeniem, zarówno powietrze-ziemia, jak i RÓWNIEŻ powietrze-powietrze, Lotnictwu Ukrainy, no to lotnicy ukraińscy w ciągu chwili "wymietli" by na czysto swoje niebo z CAŁEGO lotnictwa Federacji Rosyjskiej!!!!!!!............