Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Bezzałogowy Łoś w trzech odsłonach

Bezzałogowy aparat latający FT-5 z napędem spalinowym prezentowany podczas targów GRANICE 2021. Fot. Grupa WB

FT-5 Łoś to bezzałogowa platforma powietrzna kategorii taktycznej krótkiego zasięgu, powstała w należącej do Grupy WB spółce Flytronic S.A., jako kolejne, po FlyEye, ogniwo w rodzinie systemów powietrznego rozpoznania i dozoru. Łoś został po raz pierwszy zaprezentowany publicznie podczas kieleckiego MSPO w 2016 r. i był wówczas promowany jako propozycja Grupy WB w programie bezzałogowego statku powietrznego klasy taktycznej krótkiego zasięgu Orlik dla Ministerstwa Obrony Narodowej.



Z racji nieczęsto spotykanej dwusilnikowej konstrukcji, FT-5 może znaleźć zastosowanie wszędzie tam, gdzie w czasie realizacji misji wymagana jest jak najwyższa niezawodność. Może być wykorzystywany do różnego rodzaju misji: rozpoznawczych, obserwacyjnych, konwojowania i dozorowania, monitorowania rejonów katastrof i skutków klęsk żywiołowych czy patrolowania granic państwowych. Znaczną elastyczność w wykonywaniu zadań ułatwia możliwość zastosowania różnego typu wyposażenia: głowic optoelektronicznych, radaru SAR, sensorów COMINT/ELINT,  sensorów skażeń, a także zdolność przenoszenia uzbrojenia na dwóch belkach podskrzydłowych.

 

Modułowa konstrukcja aparatu ułatwia transport, a gotowość do startu osiągana jest w czasie ok. 30 minut przy zaangażowaniu 4-osobowej obsługi. Zastosowane rozwiązania konstrukcyjne pozwalają na w pełni autonomiczny start i lądowanie. Pierwsza wersja startowała z wykorzystaniem katapulty oraz lądowała „na brzuchu” ‒ w terenie przygodnym bądź na specjalnych matach hamujących, aktualna została wyposażona w podwozie kołowe (układ z kołem przednim) i może wystartować z dowolnego miejsca o utwardzonej nawierzchni, które zapewnia 100-metrowej długości odcinek do nabrania prędkości. Podobna przestrzeń jest potrzebna do bezpiecznego lądowania metodą klasyczną. W przypadku odmiany startującej z katapulty i lądującej „na brzuchu”, głowica optoelektroniczna stanowiąca ładunek użyteczny jest chowana do wnętrza kadłuba dla ochrony przed uszkodzeniem.

Prototypowy FT-5 o napędzie spalinowym, z podwieszonymi makietami uzbrojenia, przygotowany do startu z katapulty. Fot. Andrzej Kiński

Zasięg operacyjny FT-5 jest limitowany zasięgiem łącza radiowego, który wynosi 180 km (bez retranslacji). Aparat może wykonywać autonomiczny lot po zaplanowanej trasie także poutracie łączności radiowej. Istnieje też, w tym przypadku konieczna jest łączność, modyfikacja trasy lotu po starcie. W przypadku całkowitej utraty łączności Łoś może powrócić automatycznie do miejsca startu lub rejonu zerwania łączności albo lądować w trybie automatycznym we wcześniej zaprogramowanym punkcie.

Aparat FT-5 w locie. Fot. Andrzej Kiński

Standardowy ładunek użyteczny bezzałogowców tej klasy to wielofunkcyjna głowica optoelektroniczna. Przy okazji prezentacji informacji o nowych wersjach FT-5 Grupa WB przedstawiła także nową, własnej konstrukcji głowicę tego typu, cechującą się parametrami rzadko spotykanymi wśród analogicznych urządzeń z oferty najbardziej renomowanych światowych producentów. A zatem, przy masie ok. 3,8 kg i wymiarach 180×215 mm, integruje ona: kamerę termowizyjną, kamerę światła widzialnego, dalmierz laserowy oraz laserowy wskaźnik celu. Kamera termowizyjna wykorzystuje chłodzony detektor matrycowy o rozdzielczości 640×512 pikseli. Jej układ optyczny zapewnia 15× zoom optyczny i 4× cyfrowy. Kamera światła widzialnego ma przetwornik CMOS o rozdzielczości 3840×2160 pikseli, a więc 4K. Układ optyczny kamery światła widzialnego zapewnia 30× zoom optyczny i 4× cyfrowy. Dalmierz laserowy ma zasięg do celu stacjonarnego 15 km, zaś w przypadku celu znajdującego się w ruchu 10 km. Dokładność pomiaru wynosi 1,5 m. Laserowy wskaźnik celu pracuje z mocą 50 mW na fali długości 830 nm.



Dane techniczne bezzałogowego statku powietrznego FT-5

Rozpiętość skrzydeł 6,4 m

Długość 3,1 m

Masa startowa 85 kg

Napęd elektryczny/spalinowy/hybrydowy

Pułap 5000 m AMSL

Czas lotu 4/10/14 godzin

Prędkość maksymalna 155 km/h

Prędkość przelotowa 100÷110 km/h

Prędkość minimalna 76 km/h

Zasięg łączności radiowej 180 km LOS

Obsługa 4 osoby

FT-5 z napędem spalinowym w obecnej postaci. Aparat wyposażono w trójkołowe podwozie z kołem przednim. Fot. Grupa WB

Początkowo Łoś oferowany był z napędem spalinowym, który zapewniał 10-godzinny lot, ale dziś rodzina wzbogaciła się także o wersje z napędem elektrycznym i hybrydowym. W ich przypadku długotrwałość lotu wynosi (odpowiednio) 4 i 14 godzin. W odmianie hybrydowej możliwe będzie wykorzystanie podczas lotu nad terytorium przeciwnika bądź jedynie w rejonie celu wyłącznie napędu elektrycznego w celu redukcji sygnatury akustycznej aparatu. Silnik spalinowy zasilający akumulatory i/lub silniki elektryczne bezpośrednio napędzające śmigła, zamontowany został w tej wersji w kadłubie.

Zunifikowana naziemna stacja kontrolna NSK. Fot. Grupa WB

Swoją publiczną premierę FT-5 z napędem spalinowym i podwoziem kołowym oraz z nową głowicą optoelektroniczną miał swoją premierę na IV Wschodniej Konferencji i Targach Ochrony Granic GRANICE 2021, które odbyły się w dniach 27-28 sierpnia br. w  Depułtyczach Królewskich. Podczas pokazu bezzałogowiec autonomicznie wystartował z bardzo krótkiego odcinka drogi. Podczas lotu prowadził obserwację i przekazywał obraz z sensorów głowicy na ziemię w czasie rzeczywistym. Następnie samodzielnie wylądował, na przestrzeni nieco krótszej od długości boiska piłkarskiego.

Stanowisko operatorskie we wnętrzu NSK. Może ono kontrolować nie tylko misje Łosi, ale także aparatów FlyEye i uderzeniowych Warmate. Fot. Grupa WB

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

7 comments on “Bezzałogowy Łoś w trzech odsłonach”

  1. To teraz poproszę żeby WB naprawdę zaszalało i pokazało klasę konstruując dużego bezzałogowca klasy MALE/HALE z opcją przenoszenia uzbrojenia.

  2. Brawa dla WBGroup! Niech tylko w MONie ktoś się wreszcie ocknie i po odpowiednich testach zamówi wreszcie znaczną ilość takich bezzałogowców FT-5 Łoś jak i kolejne FlyEye i systemy amunicji krążącej Warmate kilku typów tak aby w końcu kompleksowo zaspokoić potrzeby całej armii w perspektywie kilkuletniej a nie ciągle kombinować z małymi wyspowymi zakupami oderwanymi od rzeczywistego zapotrzebowania całosci sił zbrojnych. Tutaj czas nie działa na naszą korzyść przy obecnej sytuacji geopolitycznej więc potrzeba zdecydowanych działań.

  3. No proszę - Orlik gotowy, leży i leżał na półce, a pegiezet nie potrafi zapakować za dużej głowicy do własnego kadłuba i kosztować to będzie prawie dwukrotnie więcej. Końca tego ograbiania państwa nie widać a prokuratura nie doszukuje się problemu w wyłudzaniu wielokrotnie większych opłat za produkt o tej samej funkcjonalności.

  4. Taki system powinien być jak najszybciej w linii w odpowiednich jednostkach a do tego dalszy rozwój rodzimych konstrukcji bezzałogowców np. w kierunku większych platform bojowych, rojów dronów zarówno w firmach państwowych jak i prywatnych które powinny współpracować dla dobra ojczyzny.

  5. Kolego ałtor, nikt nie potrafi załadować za dużej głowicy do za małego kadłuba 🙂 Poza tym kadłub nie był PGZ, bo zamówiony u kogo innego, a nie dało się do niego załadować głowicy, bo wojsko zażyczyło sobie większej, niż miała być na początku.

  6. Kolego ałtor, nikt nie potrafi załadować za dużej głowicy do za małego kadłuba 🙂 Poza tym kadłub nie był PGZ, bo zamówiony u kogo innego, a nie dało się do niego załadować głowicy, ponieważ wojsko zażyczyło sobie większej, niż miała być na początku. Co akurat nie dziwi, bo w tej dziedzinie wiele się ostatnimi laty dzieje.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc