17 grudnia w Belgii odbyła się formalna uroczystość zakończenia eksploatacji średnich samolotów transportowych Lockheed Martin C-130H Hercules, które pełniły ważne zadania w strukturach sił zbrojnych tego kraju od lat 70. XX wieku.
W tej ważnej uroczystości uczestniczyli goście z innych państw, w tym z Polski (z 33. Bazy Lotnictwa Transportowego z Powidza). Ze względu na warunki atmosferyczne nie doszło do przelotu formacji samolotów C-130 nad Belgią - pojedyncze maszyny wykonały loty według scenariusza awaryjnego, w tym przypadku polskiej maszynie (C-130E nr 1503) przypadł przelot nad Kleine-Brogel oraz Liège.
Belgowie na potrzeby własnego lotnictwa wojskowego zakupili dwanaście samolotów C-130H Hercules, które dostarczono w latach 1972-1973. Wszystkie trafiły do 20. Eskadry należącej do 15. Skrzydła Transportowego stacjonującego w bazie lotniczej Brussels-Melsbroek. W ciągu lat były intensywnie eksploatowane na rzecz własnych sił zbrojnych, a także sojuszników (przede wszystkim Niderlandów). Dodatkowo belgijskie C-130H uczestniczyły w różnorodnych misjach międzynarodowych, między innymi w ramach pomocy Organizacji Narodów Zjednoczonych w Afryce. W ciągu lat utracono dwa egzemplarze: 15 lipca 1996 roku doszło do katastrofy egzemplarza CH-06 w czasie podejścia do lądowania na Międzynarodowym Porcie Lotniczym w Eindhoven (zginęło 34 osób znajdujących się na pokładzie), a 5 maja 2006 roku pożar hangaru obsługowego w Międzynarodowym Porcie Lotniczym w Brukseli zniszczył egzemplarz CH-02. Opóźnienia programu Airbus A400M Atlas oraz potrzeby operacyjne spowodowały, że w 2009 roku Belgowie odkupili używany egzemplarz C-130E Hercules od firmy Evergreen Helicopter Inc. i przebudowali go do standardu C-130H. Maszyna początkowo nosiła rejestrację CH-14, a w 2011 roku zmieniono ją na CH-13. Łącznie flota wylatała 285000 godzin, transportując ponad 150000 ton ładunków. W czasie 199500 lotów przebyto dystans pozwalający na okrążenie globu 3900 razy.
Siły Powietrzne Belgii zastąpiły C-130H Hercules europejskimi Airbus A400M Atlas. Rząd belgijski zamówił siedem egzemplarzy – ich dostawy rozpoczęły się w grudniu 2020 roku. Dodatkowo 15. Skrzydło Transportowe będzie eksploatować A400M Atlas należący do Luksemburga (także dostarczony w 2020 roku). Uzupełnieniem dla średnich samolotów transportowych będzie także międzynarodowa eskadra maszyn transportowo-tankujących Airbus A330MRTT, w której udziały mają także Belgowie.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Można dodać że historia wykorzystania C-130 przez Belgów zaczęła się jeszcze przed ich zakupem. W 1964 amerykańskie C-130 zapewniły transport belgijskich spadochroniarzy do Konga w ramach operacji Dragon Rouge.... W telegraficznym skrócie ratowania obywateli państw europejskich którzy musieli zmierzyć się z post kolonialnym gniewem
@Adr Musieli się mierzyć ale z wrogiem wewnętrznym który zaraził ich nieudolnością