Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Belgia uruchamia program modernizacji parku śmigłowców

Belgowie planują zakup 18 nowych śmigłowców wielozadaniowych, które mają zastąpić obecnie eksploatowane AW109 (na zdjęciu) oraz NH90TTH. Fot. Ministerstwo Obrony Belgii

14 stycznia belgijskie Ministerstwo Obrony poinformowało o przesłaniu do parlamentu wniosku o dodatnie 3 mld EUR środków budżetowych na wieloletni program modernizacji sprzętowej sił zbrojnych. Powyższe fundusze mają posłużyć do zakupu nowych śmigłowców wielozadaniowych.

Zgodnie z upublicznionymi deklaracjami, Belgowie chcą zakupić osiemnaście wiropłatów transportowych dwóch kategorii – lekkiej (14 sztuk), które posłużą do zastąpienia obecnie eksploatowanych Leonardo AW109 i średniej (4), które zastąpią NHIndustries NH90TTH. Ze względu na stawiane zadania, wśród faworytów do zastąpienia AW109 wymienia się m.in. Airbus H145M z modułami HForce. Z kolei następca dla NH90TTH ma wykonywać różnorodne zadania transportowe, a także pełnić zadania morskiego SAR (w czym zastąpią dodatkowo NH90NFH, które mają pozostać w linii jako wyspecjalizowane maszyny pokładowe).

Obecnie media belgijskie nie spekulują nad potencjalnymi kandydatami. Z całą pewnością zainteresowanie rynkiem i potrzebami Sił Zbrojnych Belgii wyrażą producenci europejscy (Airbus oraz Leonardo), a także amerykańscy. Wśród tych drugich nie można wykluczyć, że do walki przystąpią należące do Lockheed Martin Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. w Mielcu, które posiadają w swojej ofercie śmigłowce S-70i/M Black Hawk. Obecnie jednym z kierunków działań marketingowych jest choćby Wielka Brytania, której Ministerstwo Obrony prowadzi działania zmierzające do zakupu do 44 wielozadaniowych śmigłowców transportowych.

Belgowie, w 2007 roku, podpisali kontrakt na zakup ośmiu śmigłowców NHIndustries NH90 (po cztery w wersjach TTH oraz NFH). Ich dostawy rozpoczęły się w 2013 roku, a zakończyły się w 2015 roku. W 2020 roku Ministerstwo Obrony tego kraju ogłosiło, że ze względu na wysokie koszty eksploatacji oraz niską gotowość operacyjną wycofa z linii maszyny w wersji TTH w 2024 roku.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc