22 listopada Departament Obrony Stanów Zjednoczonych zawarł ze spółką Allison Transmission Inc. umowę dotyczącą wsparcia eksploatacji skrzyń biegów do pojazdów używanych przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej.
Spółka Allison Transmission Inc. z Indianapolis w stanie Indiana podpisała z Departamentem Obrony Stanów Zjednoczonych kontrakt W912CH-25-F-0016 o stałej cenie (całkowita wartość ponad 80,6 mln USD), dotyczący wsparcia eksploatacji automatycznych skrzyń przekładniowych. Komunikat nie precyzuje, o jakie typy skrzyń biegów chodzi. Wiadomo jednak, że chodzi o obsługę automatycznych skrzyń przekładniowych pojazdów amerykańskiej produkcji używanych przez Siły Zbrojne RP, bowiem jednym ze źródeł finansowania ma być umowa zawarta w ramach programu Foreign Military Sales. Ponadto środki na realizację umowy pochodzą z kapitału obrotowego US Army z budżetu na rok podatkowy 2024 i z funduszy na zamówienia US Army z budżetu na rok podatkowy 2024 (łączna wartość środków zabezpieczonych na realizację umowy w momencie jej zawierania to ponad 1,203 mln USD). Prace przewidziane w kontrakcie będą realizowane w macierzystym zakładzie spółki w Indianapolis, i potrwają do 31 grudnia 2025 r. Umowę w imieniu Departamentu Obrony zawarło Dowództwo Kontraktów Wojsk Lądowych Stanów Zjednoczonych Ameryki z Detroit Arsenal w stanie Michigan.
W Polsce automatyczne skrzynie przekładniowe Allisona używane są głównie – choć nie tylko - w pojazdach importowanych ze Stanów Zjednoczonych. Wskazać można choćby typ X-1100-3B z czołgów M1A1 Abrams (podobnych, choć zmodyfikowanych skrzyń przekładniowych używają też M1A2 SEPv3, które niebawem dotrą do Polski) czy typ XT-1410-5A, wykorzystywany w wozach zabezpieczenia technicznego M88A2. Automatyczne skrzynie przekładniowe amerykańskiego producenta zastosowano także w powstających we współpracy z przemysłem czeskim pojazdach opancerzonych Waran 4×4 i Heron 6×6 z Huty Stalowa Wola S.A. (typ 4500SP), pojawiają się coraz częściej w rodzimych konstrukcjach, np. w NBPWP Borsuk (prototypy X300, seryjne 3040 MX), lekkich opancerzonych transporterach rozpoznawczych Kleszcz/AMZ-KUTNO Bóbr-3 czy w prototypowym samochodzie ciężarowym Jelcz 442.32 „Automatic”.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu