14 stycznia rząd Australii poinformował o wyborze śmigłowca bojowego Boeing AH-64E Guardian w programie LAND 4503 ARH (Armed Reconnaissance Helicopter, pol. uzbrojony śmigłowiec rozpoznawczy), który zakładał zakup następcy obecnie eksploatowanych Airbus Tiger ARH.
W ramach programu LAND 4503 planowany jest zakup 29 śmigłowców bojowych AH-64E Guardian. Oferta koncernu Boeing pokonała w rywalizacji dwóch innych oferentów: Bella a AH-1Z Viper i Airbusa z Tigerem. Powodem wszczęcia tego programu kroku były problemy techniczne z dostarczanymi w latach 2004-2010 Tigerami ARH. Ostatecznie analizy ekonomiczno-operacyjne wskazały, że najlepszym rozwiązaniem jest zakup zupełnie nowych wiropłatów. Obecnie brak szczegółów dotyczących oferty amerykańskiej, która zostanie upubliczniona przez Departament Stanu Stanów Zjednoczonych najprawdopodobniej w najbliższych miesiącach.
Dzięki powyższej decyzji Australia dołączy do rosnącej liczby użytkowników śmigłowców AH-64E Guardian. Tylko na obszarze Azji dalekowschodniej są one eksploatowane przez Indie, Indonezję, Tajwan i Republikę Korei. Nie jest wykluczone, że także Japonia zdecyduje się na zakup nowych wiropłatów w celu uzupełnienia dwunastu AH-64D Apache Longbow. Dodatkowo AH-64E Guardian jest oferowany (w liczbie ośmiu sztuk) Filipinom, które poszukują tego typu konstrukcji po wycofaniu się z projektu zakupu tureckich TAI T129 ATAK.
Obecnie śmigłowce AH-64E Guardian są najpopularniejszym typem wiropłatów bojowych w państwach zachodnich. W kwietniu 2020 r. Boeing świętował dostarczenie 500. egzemplarza seryjnego. Łącznie globalna flota około 2500 egzemplarzy AH-64 wszystkich wersji wylatała ponad 4,6 mln godzin, z czego 1,5 mln w warunkach bojowych. Pomimo różnych negatywnych mitów, gotowość operacyjna przekracza 83%.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Prestiżowa porażka Airbusa