12 czerwca Departament Obrony Australii poinformował o rozpoczęciu pierwszej fazy prac związanych z planem zakupu nowych odrzutowych samolotów szkolenia zaawansowanego, które w RAAF zastąpią obecnie eksploatowane BAE Systems Hawk Mk.127.
Program AIR 6002 ma na obecnym etapie umożliwić zebranie informacji od producentów maszyn tej klasy, które zostaną wykorzystane do opracowania studium oraz doprecyzowania wymagań operacyjnych Royal Australian Air Force w zakresie zakupu nowego typu samolotu. Obecnie eksploatowane BAE Systems Hawk Mk.127 zostały zamówione w liczbie 33 egzemplarzy w 1997 roku, a dostawy rozpoczęły się w 1999 roku. W latach 2016-18 przeszły modernizację wyposażenia, co umożliwia ich wykorzystanie w procesie szkolenia pilotów wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-35A Lightning II.
W ostatnich latach, pomimo wsparcia producenta, pojawiły się problemy w eksploatacji maszyn – usterki silników Adour 871 oraz pęknięcia zmęczeniowe struktury skrzydeł - co spowodowało w 2019 roku uziemienie floty. Dodatkowo Australijczycy wskazują na brak nowoczesnych systemów wymiany informacji, które uniemożliwiają komunikację z samolotami F-35A Lightning II, F/A-18F Super Hornet, E/A-18G Growler czy E-7 Wedgetail.
Wśród potencjalnych podmiotów zainteresowanych dostawą samolotów do RAAF wymienia się firmy KAI (T-50 Golden Eagle), Leonardo (M346 Master), Boeing (T-7A Red Hawk). Dodatkowo BAE Systems może zaproponować sprzedaż fabrycznie nowych Hawków lub gruntowną przebudowę i modernizację już eksploatowanych w RAAF. Ostateczna lista będzie znana po upływie terminu nadsyłania zgłoszeń, czyli 31 lipca.
(Łukasz Pacholski) | Foto: RAAF |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu