Pięć samolotów C-130E Hercules trafiło do arsenału Sił Powietrznych z amerykańskich nadwyżek sprzętowych w latach 2009–2012. Należą do 33. Bazy Lotnictwa Transportowego, która stacjonuje w Powidzu (do 2010 r. tworzyły 14. eskadrę lotnictwa transportowego). Wszystkie zostały pozyskane w ramach programu pomocy wojskowej FMF, a wcześniej pełniły długoletnią służbę w US Air Force. Przed dostawą do Polski przeszły w Stanach Zjednoczonych obsługę główną PDM (Programmed Depot Maintenance), połączoną z ograniczonym doposażeniem. Prace wykonały, na zlecenie Departamentu Obrony, zakłady L3 Communications Integrated Systems w Waco w stanie Teksas. Od początku służby z polskimi szachownicami były intensywnie wykorzystywane do transportu żołnierzy i ładunków – m.in. wykonywały loty do Afganistanu, Afryki, a nawet na Alaskę.
Starania o ulokowanie centrum obsługi polskich Herculesów w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 S.A. podjęto jeszcze przed przylotem do Powidza pierwszego egzemplarza w marcu 2009 roku. W kolejnych latach w Bydgoszczy przygotowywano się do tego zadania, m.in. poprzez nawiązanie współpracy z podmiotami zagranicznymi, które mogły udzielić niezbędnego know-how – można wśród nich wymienić firmy: Marshall Aerospace, Kellstrom Industries i BAE Systems. To wszystko zaowocowało zawarciem w styczniu 2012 r. pierwszej umowy na serwisowanie Herculesów z bydgoskimi zakładami. Był to kontrakt wieloletni, mający pozwolić na utrzymanie maszyn w linii do momentu rozstrzygnięcia wyboru wykonawcy na wszystkich egzemplarzach obsługi głównej PDM, realizowanej co 5,5–6 lat. Pomimo stopniowego zyskiwania kompetencji w obsłudze maszyn C-130E przez WZL nr 2 S.A., w przypadku tego projektu Ministerstwo Obrony Narodowej rozważało rozpisanie otwartego, międzynarodowego postępowania przetargowego za pośrednictwem Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych. Na szczęście tych niekorzystnych dla polskiego przemysłu zamierzeń nie zrealizowano i ze względu na istotne znaczenie dla bezpieczeństwa państwa, zlecenie przyznano bezpośrednio bydgoskim zakładom. Umowa została podpisana 2 stycznia 2015 roku i ma obowiązywać do planowego zakończenia prac przy egzemplarzu 1505, co ma mieć miejsce 8 marca 2019 roku.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu