Pod względem rodzaju taboru oraz wielkości i częstotliwości zawieranych umów można ich podzielić na cztery zasadnicze grupy. Pierwszą tworzą partnerzy dostarczający rocznie dużo sprzętu. Należą do niej – wchodzący w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. – Jelcz Sp. z o.o. oraz Iveco i Iveco DV (Defence Vehicles). Druga obejmuje przedsiębiorstwa sprzedające mniej samochodów, w dodatku nieregularnie. Zaliczyć do niej trzeba: MAN-a i MAN-a/RMMV, Scanię oraz Tatrę. W skład trzeciej wchodzą podmioty od dawna zainteresowane zawarciem u nas kontraktów, ale mogące się dotąd pochwalić sprzedażą pojedynczych samochodów. Obecnie dotyczy tu głównie Volvo Group Governmental Sales (VGGS) wraz z zależnymi filiami Renault Trucks Defence i Volvo Defence. Do tego trzeba dodać dokonujące modernizacji Starów 266 firmy Autobox Sp. z o.o. i PPHU StarSanDuo oraz dostawców komponentów i zabudów. Z tych ostatnich warto wskazać na spółki: Tezana Sp. z o.o., dostarczającą m.in. silniki Iveco – CNH Industrial i automatyczne skrzynie biegów Allison oraz Szczęśniak Pojazdy Specjalne Sp. z o.o., Zamet Głowno Sp.J., Cargotec Poland Sp. z o.o. i Aebi Schmidt Polska Sp. z o.o. W ubiegłym roku część z wyżej wspomnianych firm pokazała ciekawe, nieraz premierowe wyroby. W tym artykule przybliżymy wybrane z nich.
Wytwórca nadwozi specjalizowanych i specjalistycznych, w pierwszym rzędzie dla straży pożarnej, z Bielska-Białej od kilku lat z coraz większymi sukcesami kooperuje przy różnorodnych projektach z czeską Tatrą, w tym na rynkach międzynarodowych. Między innymi wraz nią, jako poddostawca, wykonał, na zamówienie Sił Zbrojnych Republiki Czeskiej, ciężki kołowy pojazd ewakuacji i ratownictwa technicznego KWZT-3, na mocy umowy na pięć takich pojazdów, zawartej w 2015 r.
Z kolei Tatra, już samodzielnie, promowała w Polsce m.in. model Tatra AM-50 EX, czyli podwozie T815 – 7T3R41 8×8.1R z hybrydowej rodziny Force wraz z elementami mostu towarzyszącego. Zestaw ten powstał w efekcie współpracy Tatry ze słowacką firmą ZTS VVÚ KOŠICE, a. s. Wykorzystany nośnik to wariant 4-osiowy z długą, nieopancerzoną kabiną typu militarnego, wyłącznie pojedynczym ogumieniem 16.00R20 i tzw. czeską kompletacją układu napędowego. A więc z: 8-cylindrowym, widlastym, chłodzonym powietrzem silnikiem T3C-928-90 Euro 3 o mocy maksymalnej 300 kW/408 KM przy 1800 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 2100 Nm przy 1000 obr./min; jednotarczowym, suchym sprzęgłem MFZ 430; 14-biegową, zautomatyzowaną skrzynią przekładniową 14 TS 210L i 2-biegową skrzynią rozdzielczą 2.30 TRS 0.8/1.9. Układ napędowy dopełniają niezależnie zawieszone półosie wahliwe. Zawieszenie tworzą poduszki powietrzne i amortyzatory teleskopowe, z tyłu uzupełnione o drążki stabilizatorów. Dopuszczalną technicznie masę całkowitą tej ciężarówki określono na 38 000 kg.
Natomiast jako kompletny system wsparcia inżynieryjnego, Tatra AM-50 EX to pojazd kołowy, z nadwoziem w formie układu rozkładającego sekcję mostu towarzyszącego i z jedną sekcją takiego mostu. Pojedyncza sekcja mostowa może być rozstawiona nad przeszkodami o szerokości od 10 do 12,5 m i głębokości od 2 do 5,65 m, przy szerokości przeprawy 4,4 m. Poprzez połączenie kilku sekcji – maksymalnie ośmiu – możliwa staje się przeprawa przez przeszkody wodne o szerokości 12,5÷108 m. Pozostałe kluczowe parametry zestawu Tatra AM-50EX to: długość 12 500 mm, szerokość 3350 mm, wysokość 3530 mm (wymiary w położeniu transportowym), masa całkowita 30 000 kg, prędkość maksymalna 85 km/h, statyczny kąt przechyłu 25°, głębokość brodzenia 750 mm, zwis osi przedniej (pojazd ze wspornikiem) 15°, zwis osi z tyłu 18°, maksymalny przechył przy budowie mostu 10°, maksymalne dopuszczalne pochylenie poprzeczne – spadek poprzeczny 5°, długość sekcji mostowej 13 500 mm, szerokość po rozłożeniu 4400 mm, maksymalne obciążenie jednej sekcji 50 000 kg. Liczba pojazdów w jednym zestawie mostu wynosi cztery.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu