W 1981 r. siły powietrzne Stanów Zjednoczonych określiły wymagania dla programu budowy nowego zaawansowanego taktycznego samolotu myśliwskiego (ATF – Advanced Tactical Fighter). Miał on przewyższać swoimi osiągami myśliwce McDonnell Douglas F-15A Eagle, i przede wszystkim wdrażane przez ZSRR nowe myśliwce typu Su-27. Szczegóły programu ATF dopracowano w listopadzie 1984 r. W lipcu 1986 r. ogłoszono formalną prośbę o oferty. W październiku USAF wybrały dwóch oferentów: firmę Northrop występującą wspólnie z firmą McDonnell Douglas oraz firmę Lockheed występującą wspólnie z Boeingiem i General Dynamics. Northrop opracował prototyp, któremu przyznano oznaczanie YF-23, natomiast prototyp Lockheeda oznaczono jako YF-22. Ten ostatni producent zbudował dwa egzemplarze YF-22 na potrzeby trwającej 50 miesięcy fazy demonstracyjno-ewaluacyjnej programu ATF. Jeden z nich napędzany był przez opracowany na potrzeby programu ATF nowy silnik firmy General Electric, a drugi przez konkurencyjny, nowy silnik firmy Pratt & Whitney. Oblot prototypów YF-22 miał miejsce 29 września oraz 30 października 1990 roku. 23 kwietnia 1991 r., po serii testów porównawczych z YF-23, prototyp Lockheeda oraz silnik Pratt & Whitney F119-PW-100 zostały zwycięzcami w programie ATF.
2 sierpnia 1991 r. USAF przyznały Lockheedowi kontrakt na budowę dziewięciu egzemplarzy przedprodukcyjnych w tzw. fazie rozwoju inżynieryjnego i produkcyjnego programu (EMD – Engineering & Manufacturing Development). Myśliwiec oznaczony jako F-22A miał być pierwszą w historii konstrukcją łączącą w sobie takie elementy jak: niska wykrywalność radiolokacyjna (stealth), możliwość osiągnięcia i utrzymania naddźwiękowej prędkości przelotowej rzędu Ma=1,8 bez użycia dopalaczy (ang. supercruise), wysoka manewrowość uzyskiwana dzięki dyszom wylotowym silników z wektorowaniem ciągu w płaszczyźnie pionowej oraz zaawansowana awionika oparta na pokładowej stacji radiolokacyjnej z aktywną matrycą skanowania fazowego (AESA). W 1991 r., przez krótki okres, F-22A określano nazwą własną Lightning II. Ostatecznie jednak, w 1997 r,. został on nazwany Raptor (ang. drapieżnik).
Pierwszy z dziewięciu egzemplarzy EMD został ukończony 9 kwietnia 1997 r. Jego oblot miał miejsce 7 września tego samego roku. Następnie rozpoczęła się produkcja ośmiu tzw. seryjnych egzemplarzy testowych (PRTV – Production Representative Test Vehicle). 15 sierpnia 2001 r. podjęto decyzję o rozpoczęciu produkcji małoseryjnej myśliwca (łącznie 49 sztuk). Oblot pierwszego egzemplarza PRTV miał miejsce 12 października 2002 r. Pierwszy egzemplarz operacyjny F-22A został dostarczony 14 lipca 2003 r. do dywizjonu testowo-ewaluacyjnego 422nd TES bazującego w Nellis AFB w Newadzie. 26 września 2003 r., bazujący w Tyndall AFB na Florydzie dywizjon myśliwski 43rd FS oodebrał swojego pierwszego F-22A. Dywizjon został jednostką odpowiedzialną za szkolenie na F-22A (FTU – Formal Training Unit). Dostawy do jednostek liniowych rozpoczęły się w maju 2005 r. Jako pierwszy zaczął odbierać F-22A stacjonujący w Langley AFB w Wirginii dywizjon 27th FS należący do skrzydła myśliwskiego 1st FW. 15 grudnia 2005 r. dywizjon ten ogłosił uzyskanie wstępnej gotowości operacyjnej (IOC – Initial Operational Capability) dla myśliwców F-22A Raptor. W marcu 2006 r. przezbrajanie na nowy typ rozpoczął również dywizjon 94th FS – druga jednostka skrzydła 1st FW.
W październiku 2007 r. skrzydło myśliwskie 192nd FW lotnictwa Gwardii Narodowej (ANG) stanu Wirginia przezbroiło się na myśliwce F-22A, jako pierwsza jednostka ANG. Skrzydło zostało następnie przeniesione z lotniska Richmond International Airport do bazy Langley AFB w ramach nowego planu integracji sił USAF (TFI – Total Force Integration). Należący do skrzydła 192nd FW dywizjon 149th FS został pierwszą tzw. stowarzyszoną jednostką rezerwową użytkującą operacyjnie i obsługującą myśliwce F-22A wspólnie z pierwszoliniowym skrzydłem 1st FW. W grudniu 2007 r. bazujące w Langley AFB skrzydło myśliwskie 1st FW ogłosiło osiągnięcie pełnej gotowości operacyjnej (FOC – Full Operational Capability) dla myśliwców F-22A.
W sierpniu 2007 r. pierwsze F-22A zostały dostarczone do bazującego w JB Elmendorf-Richardson na Alasce dywizjonu 90th FS, który podlega skrzydłu 3rd Wing. Były to pierwsze F-22A, które znalazły się na wyposażeniu dowództwa USAF strefy Pacyfiku (PACAF – Pacific Air Forces). Drugi dywizjon skrzydła – 525th FS – odebrał pierwszego F-22A w październiku tego samego roku. W ramach programu TFI, na Alasce aktywowano grupę myśliwską 477th FG dowództwa sił rezerwowych USAF (AFRC – Air Force Reserve Command). Podlegający grupie dywizjon myśliwski 302nd FS został jednostką stowarzyszoną skrzydła 3rd Wing. W czerwcu 2008 r. baza Holloman AFB w Nowym Meksyku została trzecią bazą operacyjną F-22A, gdy należący do skrzydła myśliwskiego 49th FW dywizjon 7th FS odebrał swój pierwszy samolot. Dostawy dla drugiego dywizjonu skrzydła – 8th FS – rozpoczęły się w grudniu 2009 r. Skrzydło również otrzymało swoją jednostkę stowarzyszoną w postaci przeniesionego z bazy Luke AFB w Arizonie dywizjonu 301st FS. Skrzydło 49th FW użytkowało wcześniej słynne samoloty myśliwsko-bombowe stealth typu Lockheed F-117A Nighthawk.
Należący do skrzydła 57th Wing i bazujący w Nellis AFB dywizjon testowania i implementacji uzbrojenia 433rd WPS (Weapons Squadron) otrzymał pierwszego F-22A w styczniu 2008 r. W czerwcu 2009 r. dywizjon zrealizował pierwszy kurs instruktorski dla personelu jednostek posiadających F-22A.
Należące do lotnictwa Gwardii Narodowej Hawajów, bazujące w JB Pearl Harbor-Hickam, skrzydło 154th Wing odebrało pierwsze dwa F-22A w lipcu 2010 r. Podlegający skrzydłu dywizjon 199th FS swoje ostatnie F-22A odebrał we wrześniu 2012 r. Jednostką stowarzyszoną skrzydła 154th Wing jest również stacjonujący w JB Pearl Harbor-Hickam, pierwszoliniowy dywizjon myśliwski 19th FS podlegający pod skrzydło 15th Wing. Obydwa dywizjony z Hawajów ogłosiły wstępną gotowość operacyjną w listopadzie 2012 r.
Siły powietrzne początkowo planowały zakup 648 egzemplarzy samolotów myśliwskich F-22A. Jednakże zakończenie zimnej wojny oraz wysoka cena jednostkowa myśliwca sprawiły, że plan ten rewidowano. Najpierw w 1993 r., a następnie w 1997 r., gdy ustalono pułap programu na poziomie 339 egzemplarzy. Tego roku skasowano też plan budowy dwumiejscowej wersji szkolno-bojowej F-22B. Siły powietrzne argumentowały, że potrzebują 381 egzemplarzy, czyli minimalną liczbę potrzebną do uzbrojenia przynajmniej dziesięciu dywizjonów liniowych (po 24 myśliwce każdy) oraz wyposażenia jednostek szkolnych i testowych. Tymczasem program generował coraz większe opóźnienia oraz koszty. Jeśli w roku fiskalnym 1999 cenę pojedynczego egzemplarza szacowano (wraz z kosztami opracowania i rozwoju) na kwotę 172 milionów USD, to do 2005 r. urosła ona do wielkości 300 milionów dolarów.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu