Koncern lotniczo-kosmiczny Dassault Aviation

Falcon 8X to najnowszy i najwiekszy bizjet produkowany w Dassault Aviation. Wkrotce rodzina Falconow powiekszy sie o model 6X, który zastapi anulowanego Falcona 5X.

Falcon 8X to najnowszy i najwiekszy bizjet produkowany w Dassault Aviation. Wkrotce rodzina Falconow powiekszy sie o model 6X, który zastapi anulowanego Falcona 5X.

Mający stuletnią tradycję francuski koncern lotniczo-kosmiczny Dassault Aviation to znany w świecie producent samolotów wojskowych i cywilnych. Takie konstrukcje jak Mystère, Mirage, Super-Étendard czy Falcon na stałe zapisały się w historii nie tylko francuskiego lotnictwa. Do dziś firma dostarczyła ponad 10 tys. samolotów użytkownikom z 90 krajów. Obecnie asortyment produkcji obejmuje wielozadaniowe samoloty bojowe Rafale i odrzutowe samoloty dyspozycyjne Falcon. Od kilkunastu lat firma inwestuje duże środki w bezzałogowe systemy powietrzne i kosmiczne.

Dassault Aviation działa w trzech sektorach: samolotów wojskowych, samolotów cywilnych i kosmicznym. Zakres działalności firmy obejmuje obecnie przede wszystkim: produkcję i modernizację myśliwców Rafale na potrzeby lotnictwa morskiego i sił powietrznych Francji i innych krajów; modernizację francuskich samolotów Mirage 2000D, Atlantique 2 (ATL2) i Falcon 50; obsługę techniczną samolotów Mirage 2000 i Alpha Jet we Francji i innych krajach; produkcję i obsługę samolotów dyspozycyjnych Falcon oraz opartych na tej platformie samolotów obserwacyjnych i patrolowych morskich Falcon 2000 MRA/MSA i Falcon 900 MPA; projektowanie, rozwój i testy wspólnie z partnerami zagranicznymi bezzałogowych systemów powietrznych; prace badawczo-rozwojowe przy załogowych i bezzałogowych statkach orbitalnych i suborbitalnych wielokrotnego użytku oraz wystrzeliwanych z samolotów małych rakietach nośnych.
Dassault Aviation to spółka akcyjna notowana na paryskiej giełdzie papierów wartościowych (Euronext Paris). Właścicielem większościowego pakietu akcji jest holding Groupe Industriel Marcel Dassault (GIMD), który 31 grudnia 2017 r. miał 62,17 % akcji Dassault Aviation, dających 76,79 % głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy. Koncern Airbus SE był właścicielem 9,93 % akcji (6,16 % głosów), a w rękach mniejszych akcjonariuszy znajdowało się 27,44 % akcji (17,05 % głosów). Pozostałych 0,46 % akcji uprzywilejowanych (bez prawa głosu na WZA) pozostaje w dyspozycji Dassault Aviation.
Dassault Aviation wraz z licznymi spółkami zależnymi tworzy Dassault Aviation Group. Pięć spółek partycypuje w skonsolidowanych wynikach finansowych grupy. Są to: amerykańskie Dassault International, Inc. (należąca w 100 % do Dassault Aviation) i Dassault Falcon Jet Corp. (88 % jej akcji należy do Dassault Aviation, a 12 % do Dassault International) oraz francuskie Dassault Falcon Service, Sogitec Industries (obie należące w 100 % do Dassault Aviation) i Thales (w której Dassault Aviation ma 25 % udziałów). Istniejąca wcześniej w Stanach Zjednoczonych spółka Dassault Procurement Services została w 2017 r. włączona do Dassault Falcon Jet. 31 grudnia 2017 r. w firmach tych (poza Thalesem) zatrudnionych było 11 398 osób, w tym 8045 osób w samej Dassault Aviation. We Francji pracowało 80 % personelu, a w Stanach Zjednoczonych 20 %. Spośród ogółu zatrudnionych 17 % stanowiły kobiety. Od 9 stycznia 2013 r. na czele 16-osobowego komitetu wykonawczego (zarządu) Dassault Aviation stoi prezes i dyrektor generalny Éric Trappier. Honorowym prezesem zarządu jest 92-letni Serge Dassault – młodszy syn założyciela firmy Marcela Dassault.
W 2017 r. Dassault Aviation dostarczył odbiorcom 58 nowych samolotów – dziewięć Rafale (jeden dla francuskich i osiem dla egipskich sił powietrznych) i 49 Falconów. Przychód grupy ze sprzedaży netto wyniósł 4,808 mld euro, a zysk netto 489 mln euro (w tym Thales 241 mln). Był to wzrost odpowiednio o 34 % i 27 % w porównaniu z 2016 r. W sektorze wojskowym (samoloty Rafale) sprzedaż wyniosła 1,878 mld euro, a w sektorze cywilnym (samoloty Falcon) – 2,930 mld euro. Aż 89 % sprzedaży ulokowanych było na rynkach zagranicznych. Wartość pozyskanych w 2017 r. zamówień wyniosła 3,157 mld euro, w tym 756 mln euro w sektorze wojskowym (z czego 530 mln to zamówienia francuskie, a 226 mln zagraniczne) i 2,401 mld w sektorze cywilnym. Były to najniższe zamówienia od pięciu lat. Od klientów zagranicznych pochodziło 82 % wartości złożonych zamówień. Łączna wartość portfela zamówień spadła z 20,323 mld euro na koniec 2016 do 18,818 mld na koniec 2017 r. Z tej kwoty 16,149 mld euro przypada na zamówienia w sektorze wojskowym (w tym francuskie 2,840 mld i zagraniczne 13,309 mld), a 2,669 mld w sektorze cywilnym. Obejmują one łącznie 101 samolotów Rafale (31 dla Francji, 36 dla Indii, 24 dla Kataru i 10 dla Egiptu) i 52 Falcony.
W ramach zobowiązań offsetowych, wynikających z kontraktu na dostawę 36 myśliwców Rafale do Indii, 10 lutego 2017 r. Dassault Aviation i indyjski holding Reliance utworzyły spółkę joint-venture Dassault Reliance Aerospace Ltd. (DRAL), z siedzibą w Nagpur w Indiach. Dassault Aviation objął w niej 49 % udziałów, a Reliance 51 %. DRAL będzie produkowała części do samolotów wojskowych Rafale i cywilnych Falcon 2000. Kamień węgielny pod budowę fabryki położyli 27 października Éric Trappier i Anil D. Ambani (prezes Reliance). Dassault Aviation ma też swoje spółki w ChRL (Dassault Falcon Business Services Co. Ltd.), Hongkongu (Dassault Aviation Falcon Asia-Pacific Ltd.), Brazylii (Dassault Falcon Jet Do Brasil Ltda) i Zjednoczonych Emiratach Arabskich (DASBAT Aviation LLC) oraz biura m.in. w Malezji i Egipcie.

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusermagnifiercrossmenulistfunnelsort-amount-asc