Zaloguj

Anatolian Eagle 2022

Płyta postojowa w bazie lotniczej Konya z zaparkowanymi brytyjskimi samolotami wielozadaniowymi Typhoon FGR4, uczestniczącymi w ćwiczeniach „Anatolian Eagle”.

Płyta postojowa w bazie lotniczej Konya z zaparkowanymi brytyjskimi samolotami wielozadaniowymi Typhoon FGR4, uczestniczącymi w ćwiczeniach „Anatolian Eagle”.

Jednym z najbardziej zapalnych punktów na świecie jest obecnie basen Morza Śródziemnego. Południowe wybrzeże Europy, północny obszar Afryki oraz teren Bliskiego Wschodu są miejscami, gdzie zderza się wiele przeciwstawnych interesów i dochodzi do wojen i konfliktów zbrojnych. Jednocześnie to rejon przez który wiodą ważne szlaki transportu morskiego i lotniczego. W związku z tym nieustanne działania operacyjne prowadzą tu okręty i statki powietrzne wielu państw. Mają miejsce liczne ćwiczenia z wojskami, o dużej skali i o wysokim stopniu realizmu.

Z wielu względów szczególna uwaga społeczności międzynarodowej jest skierowana na wielonarodowe ćwiczenia lotnicze przeprowadzane przez Grecję i Turcję. Mimo, że oba państwa należą do NATO, to stosunki między nimi od wielu lat są bardzo napięte. Przyczyną są spory terytorialne oraz chęć dominacji w regionie. Skutkuje to m.in. incydentami w wyniku których odnotowano nawet zestrzelenia odrzutowych samolotów bojowych. Pomimo to jeszcze do niedawna na manewrach NATO można było spotkać jednocześnie samoloty F-16 greckich, jak i tureckich sił powietrznych. Grecja i Turcja przeprowadzają cykliczne ćwiczenia, zapraszając do nich także inne państwa.

Jako pierwsze w bieżącym roku zrealizowano międzynarodowe ćwiczenia lotnicze „Iniochos 2022” w Grecji. Przeprowadzono je w dniach 21 marca – 10 kwietnia, a udział wzięły: Cypr, Francja, Grecja, Izrael, Słowenia, Stany Zjednoczone i Włochy. Ponadto w Grecji miała miejsce kolejna edycja zlotu „tygrysich” eskadr Sojuszu Północnoatlantyckiego – NATO Tiger Meet. Następnie przyszła kolej na ćwiczenia „Anatolian Eagle” w Turcji.
„Anatolian Eagle” nawiązują do amerykańskich „Red Flag” odbywających się na terenie Stanów Zjednoczonych od wielu lat. Wynika to m.in. z faktu, że pierwsze zagraniczne szkolenie pilotów tureckich sił powietrznych miało miejsce w 1983 r. właśnie w ramach „Red Flag”. W ćwiczeniach wzięła udział niewielka grupa personelu latającego: czterech pilotów oraz dwóch operatorów systemów uzbrojenia. Byli oni wówczas bardziej obserwatorami niż aktywnymi uczestnikami. W czasie tej edycji ćwiczenia „Red Flag” było im dane wykonać tylko dwa wyloty na amerykańskich maszynach. Po raz pierwszy Siły Powietrzne Turcji uczestniczyły w „Red Flag” w 1997 r., kierując na nie sześć samolotów wielozadaniowych F-16 oraz 57 członków personelu latającego i naziemnego. Efektem tego udziału były przeprowadzone rok później już na terenie Turcji dwuetapowe ćwiczenia „Anatolian Flag” z udziałem Amerykanów. Miały one miejsce w dniach 2-15 maja oraz 21 września – 2 października, a ich miejscem była baza lotnicza Incirlik.

Po raz kolejny tureccy lotnicy zagościli na „Red Flag” na terytorium Stanów Zjednoczonych w dniach 23 stycznia – 5 lutego 2000 r. Wysoka efektywność szkolenia i doskonalenia umiejętności w ramach „Red Flag” zainspirowała Dowództwo Sił Powietrznych Turcji do stworzenia ich lokalnej wersji. Jeszcze w tym samym roku wydana została odpowiednia dyrektywa dowództwa tureckiego lotnictwa i ruszyły przygotowania do pierwszej edycji ćwiczeń nazwanych „Anatolian Eagle”. Miała ona miejsce w dniach 18-29 czerwca 2001 r. w bazie lotniczej Konya i została zorganizowana przez Centrum Szkoleniowe „Anatolian Eagle” (Anatolian Eagle Training Center – AETC). Wśród uczestników oprócz gospodarzy znaleźli się lotnicy z sił powietrznych Stanów Zjednoczonych oraz Izraela. Przez następne lata odbyły się kolejne ćwiczenia „Anatolian Eagle”. Dotychczas zrealizowano 46 edycji, w tym 21 o zasięgu krajowym i 25 – o zasięgu międzynarodowym, z udziałem 15 państw z NATO, jak i spoza Sojuszu Północnoatlantyckiego.

W ubiegłym roku w „Anatolian Eagle” wzięły udział samoloty lotnictwa wojskowego Azerbejdżanu, Kataru i Pakistanu oraz niektórych państw NATO. Najbardziej ciekawym uczestnikiem były Siły Powietrzne Azerbejdżanu, które po raz pierwszy uczestniczyły w „Anatolian Eagle” wystawiając odrzutowe samoloty bojowe w przeciwieństwie do poprzednich lat, kiedy to lotnicy z tego kraju byli tylko obserwatorami. Można więc było zobaczyć z bliska dwa azerbejdżańskie samoloty myśliwskie MiG-29 oraz dwa szturmowe Su-25. Z kolei Siły Powietrzne Pakistanu przysyłały pięć samolotów wielozadaniowych JF-17 Thunder (owoc wspólnych prac przemysłu lotniczego Chińskiej Republiki Ludowej i Pakistanu). W Konya były obecne również cztery katarskie samoloty wielozadaniowe Rafale oraz maszyna wczesnego ostrzegania, dowodzenia i kontroli E-3A z jednostki lotniczej NATO. Ale najliczniej było reprezentowane lotnictwo tureckie, które w ćwiczeniach zaangażowało 38 samolotów F-16, w tym 10 w roli przeciwnika.

W bieżącym roku Dowództwo Sił Powietrznych Turcji zorganizowało kolejne wielonarodowe ćwiczenia lotnicze „Anatolian Eagle”. Tegoroczne manewry odbyły się w dniach 16-30 czerwca i zostały zorganizowane w bazie lotniczej Konya tak jak poprzednio, przez Anatolian Eagle Training Center.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusertagcrosslistfunnelsort-amount-asc