Jedną z gwiazd tegorocznego Salonu ILA jest samolot transportowy An-225, który przybył do Berlina w środę rano. Obecność maszyny, należącej do linii lotniczej firmy Antonow, jest związana z zainteresowaniem ukraińskiego przewoźnika usługami na rzecz NATO.
W ramach programu SALIS NATO ma podpisaną umowę na przewóz sprzętu wojskowego z linią lotniczą Volda-Dnepr, która do tej roli wykorzystuje samoloty transportowe An-124. W połowie kwietnia rosyjski przewoźnik poinformował jednak o chęci wycofania się ze współpracy z NATO, co może być spowodowane czynnikami politycznymi i ochłodzeniem na linii Rosja-NATO. Współpraca ma zakończyć się wraz z końcem bieżącego roku.
W ramach programu SALIS, z usług rosyjskich samolotów An-124 korzystają siły zbrojne Belgii, Republiki Czeskiej, Francji, Niemiec, Węgier, Luksemburga, Norwegii, Polski, Słowacji, Słowenii. Dwa samoloty przewoźnika stacjonowały na stałe na lotnisku w Lipsku, w gotowości do realizacji zlecenia na rzecz NATO i Unii Europejskiej. Obecnie członkowie programu rozpoczęli analizy opcji na przyszłość – jedną z nich może być właśnie współpraca z linią Antonowa.
Powyższy przewoźnik dysponuje flotą samolotów transportowych składających się z pojedynczego An-225, a także siedmiu An-124. Powyższy potencjał pozwala na ubieganie się o zlecenie ze strony uczestników programu SALIS.
(ŁP) | Foto: Łukasz Pacholski |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu