Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Amerykańskie śmigłowce trafią do Wietnamu?

Śmigłowce MH-60R Seahawk, od lat, budzą zainteresowanie władz w Wietnamie. Fot. US Navy

15 grudnia agencja Reuters poinformowała, bazując na źródłach nieoficjalnych, że władze wietnamskie prowadzą rozmowy z amerykańską administracją oraz firmami zbrojeniowymi w sprawie potencjalnego zakupu śmigłowców wojskowych.

Według dostępnych informacji, 1. edycja targów przemysłu obronnego w Hanoi, która trwała od 8 do 11 grudnia, ściągnęła do Wietnamu wystawców z 30 państw świata. Wśród nich znalazły się czołowe firmy amerykańskie: Lockheed Martin, Boeing, Raytheon, Textron. Ich obecność stanowiła okazję do rozmów z przedstawicielami wietnamskiego resortu obrony oraz bezpieczeństwa publicznego. Według (nieoficjalnych) źródeł, jednym z tematów były kwestie ewentualnych dostaw śmigłowców wojskowych różnych typów – amerykańskie zainteresowanie rynkiem wietnamskim pojawiło się po zniesieniu sankcji w 2015 roku. Od tego czasu rząd Stanów Zjednoczonych jest zainteresowany dostawami sprzętu obronnego, dotychczas Wietnam przejął kutry patrolowe typu Hamilton, a także zamówił (najprawdopodobniej) partię turbośmigłowych samolotów szkolno-treningowych Beechcraft T-6 Texan II.

W przeszłości, media wietnamskie oraz nieoficjalne źródła rządowe, wskazywały, że władze tego kraju są zainteresowane zakupami amerykańskich śmigłowców. Wśród nich wymieniano m.in. wielozadaniowe MH-60R Seahawk, a także transportowe (w tym UH-72A Lakota). Rocznie wydatki na sprzęt wojskowy oscylują w granicach około 2 mld USD.

Dotychczas Wietnam był mocno uzależniony od dostaw sprzętu rosyjskiego (około 80% zamówień eksportowych). W bieżącym roku, po nałożeniu sankcji na Rosję związanych z agresją na Ukrainę, nie można wykluczyć, że rząd wietnamski będzie poszukiwać dostawców alternatywnych. Dodatkowo, w niektórych segmentach, przemysł rosyjski nie dysponuje produktami potrzebnymi wietnamskiemu wojsku. W ostatnich latach zakupiono europejskie samoloty transportowe Airbus C-295. Obecnie podobny problem jest zauważalny, choćby, w zakresie śmigłowców ZOP – potencjał Ka-28 oceniany jest jako całkowicie niezadowalający (pod względem perspektyw rozwoju oraz wsparcia logistycznego).

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc