25 sierpnia przy nabrzeżu Francuskim portu handlowego w Gdyni zacumował amerykański zbiornikowiec floty USNS Leroy Grumman (T-AO-195). Jest to już druga wizyta tej jednostki w Polsce, poprzednio w dniach 25-28 lipca br. gościła ona w Gdańsku.
Wizyta amerykańskiego zbiornikowca ma charakter roboczy i potrwa do najbliższej niedzieli (28 sierpnia). Taki jej charakter wynika z tego, że jednostki zaopatrzeniowe US Navy regularnie zawijają do portów zaprzyjaźnionych państw, aby wzmocnić więzi między sojusznikami w NATO oraz utrzymać linie zaopatrzenia amerykańskich okrętów, w tym również operujących na Bałtyku. Na początku czerwca br. również do Gdańska z taką wizytą gościł bliźniaczy zbiornikowiec Patuxent (T-AO-201), zaś w październiku ubiegłego roku zaopatrzeniowiec floty Robert E. Peary (T-AKE-5) typu Lewis and Clark.
USNS Leroy Grumman nosi imię amerykańskiego konstruktora lotniczego, pilota i przemysłowca - założyciela wytwórni samolotów Grumman Aerospace Corporation. Został on zbudowany w latach 1987-1989 przez stocznię Avondale Shipyard w Nowym Orleanie i jest jednym z szesnastu zbudowanych zbiornikowców typu Henry J. Kaiser. Dwie kolejne jednostki tego typu nie zostały ukończone i ostatecznie złomowane je w 2011 r. Spośród nich piętnaście nadal jest eksploatowanych przez US Navy, a jeden został sprzedany Chile w 2010 r.
Głównym zadaniem tych zbiornikowców jest transport i przekazywanie ładunków płynnych (przede wszystkim paliwa) na inne okręty. Ponadto magazyny okrętowe pozwalają na zabranie ładunków suchych, w tym żywności na paletach. Przekazywanie ładunków płynnych i stałych odbywa się dzięki stanowiskom przeładunkowym RAS (Replenishment At Sea) a w przypadku tych ostatnich również z wykorzystaniem śmigłowców. W tym celu jednostki te dysponują pokładem lotniczym, jednak nie posiadają hangaru, który umożliwiałaby bazowanie tego rodzaju statku powietrznego.
Zbiornikowce typu Henry J. Kaiser podlegają Dowództwu Transportu Morskiego (Military Sealift Command - MSC), które odpowiada za wszechstronne wsparcie US Navy oraz zapewnienia transport morski dla wszystkich amerykańskich formacji wojskowych, a także innych agencji rządowych. Podobnie jak to ma miejsce na innych jednostkach MSC załoga tych zbiornikowców składa się głównie w z cywilów (w liczbie 82) odpowiedzialnych za ich normalną eksploatację. Dodatkowo na ich pokładach znajduje się personel wojskowy (w liczbie 21) odpowiedzialny za koordynację działań z okrętami, łączność wojskową i ochronę samych jednostek.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu