30 czerwca Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu umowy z koncernem Boeing w sprawie produkcji i dostaw ciężkich śmigłowców transportowych CH-47F Chinook Block II.
Czerwcowa umowa ma wartość 793,4 mln USD i ma zostać zrealizowana do końca 2027 roku. W momencie podpisania nie uruchomiono finansowania, poszczególne partie seryjne mają być zamawiane w ramach osobnych zamówień, być może obejmujących sprzedaż eksportową. Jest to druga tego typu umowa pomiędzy stronami, pierwsza (o wartości maksymalnej 497 mln USD) została podpisana w grudniu ubiegłego roku. Kontrakt to także ważny sygnał dla programu, który dotychczas nie uzyskał dużych zamówień – Departament Obrony zamówił jedynie sześć egzemplarzy (pierwszy z nich ma zostać dostarczony na początku 2024 roku), a także 36 MH-47G Chinook Block II dla sił specjalnych. Dodatkowo Boeing uzyskał pierwsze zlecenia eksportowe – ze strony Wielkiej Brytanii oraz Egiptu.
Większość CH-47F Block II ma powstać poprzez gruntowną przebudowę eksploatowanych przez US Army maszyn w konfiguracji CH-47F Block I, których produkcja była realizowana od 2006 roku. Obecnie są podstawą transportu z wykorzystaniem wiropłatów transportowych, a dzięki swoim parametrom taktyczno-technicznym zdobyły liczne grono klientów eksportowych.
Nowa wersja charakteryzuje się zredukowanymi kosztami eksploatacji, co ma związek ze zmniejszeniem procedur obsługowych wynikających z zastosowania nowych rozwiązań konstrukcyjnych. Dodatkowo Boeing pracuje także nad nowymi zestawami łopat wirników, które pozwolą na zwiększenie możliwości operacyjnych (według obliczeń, w środowisku gorącym i wysokogórskim udźwig ma wzrosnąć o około 300 kg). Jednocześnie Block II ma stanowić element dalszego rozwoju konstrukcji, który umożliwi wieloletnią eksploatację śmigłowców u boku wiropłatów nowej generacji – m.in. V-280 Valor, który został wybrany jako następca dla UH-60 Black Hawk.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu