12 marca koncern Airbus upublicznił podsumowanie programu lekkich samolotów transportowych C-295. Okazją ku temu było osiągnięcie granicy 300. zakontraktowanych maszyn powyższej rodziny.
Jubileuszowa, 300., maszyna została zamówiona 1 lutego przez Kazachstan i trafi do Państwowego Komitetu Bezpieczeństwa – organizacji podległej prezydentowi i zajmującej się przede wszystkim zabezpieczeniem granic państwa. Łącznie służby powyższego państwa zamówiły dotychczas dwanaście C-295 (w tym dziewięć dla lotnictwa wojskowego).
Jak wskazuje europejski producent, dotychczas dostarczono ponad 220 egzemplarzy, które łącznie wylatały ponad 610 tys. godzin. Wśród rekordzistów wymienia się Siły Powietrzne Hiszpanii (łącznie ponad 90 tys. nalotu), a egzemplarz z największym nalotem (przekraczającym 9000 godzin) jest używany przez Siły Powietrzne Brazylii. Straty operacyjne objęły dotychczas cztery egzemplarze – poza dwoma katastrofami (23 stycznia 2008 polski „019” w Mirosławcu oraz 9 listopada 2012 roku algierski „7T-WGF” we Francji) ze stanu spisano po jednym egzemplarzu należącym do Hiszpanii i Brazylii (w obu wypadki bez ofiar w ludziach, jednak skala uszkodzeń powodowała brak ekonomicznego sensu naprawy).
Obok produkcji drugim ważnym fundamentem programu jest program szkolno-treningowy. Jak wskazuje producent, dotychczas na C-295 przeszkolono ponad 700 pilotów oraz około 1700 członków personelu technicznego.
Program C-295 to jeden z największych sukcesów koncernu Airbus w segmencie lotnictwa wojskowego – zdobył ponad 80% segmentu. Ważnym punktem przemysłowym projektu są zakłady Airbus Poland S.A. w Warszawie, gdzie powstaje ponad 40% płatowca każdego egzemplarza. Dodatkowo utworzono tam centrum serwisowe, z którego korzysta Polska oraz inni użytkownicy z Europy oraz innych kontynentów.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu