Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Perspektywy rozwoju rynku pojazdów opancerzonych

Według Global Data, do 2031 r. rynek pojazdów wojskowych ma wzrastać o blisko 10 mld USD rocznie. Rys. NGCV CFT.

Według opublikowanego 22 sierpnia raportu „Światowy rynek wojskowych pojazdów lądowych do 2031 r.” (Global Armored Vehicles Market to 2031), opracowanego przez brytyjski ośrodek analityczny Global Data, w ciągu najbliższej dekady rynek pojazdów opancerzonych znacząco się powiększy.




Analitycy Global Data szacują, że wartość tegorocznych zakupów pojazdów opancerzonych sięgnie 21,9 mld USD. W ciągu dekady ma wzrosnąć o 44,3% ‒ do 31,6 mld USD, a więc o 9,7 mld USD (całkowita wartość zakupów uzbrojenia ma wzrosnąć o 292,8 mld USD rocznie w tym samym czasie). Średni roczny wzrost ma sięgać 3,74%. Za napędzenie wzrostu zakupów ma odpowiadać, co ciekawe, głównie Europa, w szczególności zaś Francja, Wielka Brytania i Rosja. Europa ma odpowiadać za 41% zakupów pojazdów opancerzonych. Nie może więc dziwić, że gros dodatkowych środków trafi do firm głównie z tych państw oraz ze Stanów Zjednoczonych: General Dynamics (USA), Oshkosh Defense, NORINCO (tym razem ChRL), BAE Systems (Wielka Brytania), Rostec (Federacja Rosyjska), Rheinmetall AG (RFN), Hyundai Rotem (Republika Korei) itd. Drugą pozycję ma zajmować Ameryka Północna, a więc w praktyce faktycznie Stany Zjednoczone Ameryki Północnej. Co ciekawe, jeśli podzielić całość wydatków na kategorie wg rodzajów sprzętu, największa część wydatków ma przypadać na transportery opancerzone i bojowe wozy piechoty.

Dominująca rola Europy w wydatkach na nowe pojazdy opancerzone ma być związana głównie z rosyjskimi ambicjami odnośnie odbudowy strefy wpływów w obszarze postsowieckim z jednej strony, a z drugiej z przeciwstawiającym się tym ambicjom państwami NATO, które potrzebują odpowiednich narzędzi do powstrzymywania Rosji przed agresją zbrojną. Z kolei wydatki Ameryki Północnej to w większości programy US Army i w mniejszym stopniu US Marine Corps oraz Canadian Army.  Wojska Lądowe Stanów Zjednoczonych realizują szereg szeroko zakrojonych programów modernizacyjnych, w tym modernizację i produkcję kołowych transporterów opancerzonych Stryker, transporterów gąsienicowych AMPV czy wreszcie modernizację czołgów Abrams do najnowszego standardu M1A2 SEPv3 (a po 2025 r. również SEPv4), zaś w drugiej połowie dekady powinien rozpocząć się rekordowej wielkości program zakupów OMFV, a więc następcy bwp i bwr rodziny M2/M3 Bradley.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc