12 lipca dowództwo US Air Mobility Command poinformowało o certyfikowaniu kadłubowego giętkiego przewodu do przesyłania paliwa zainstalowanego na wielozadaniowych maszynach tankowania powietrznego Boeing KC-46A Pegasus.
Powyższa decyzja zapadła 9 lipca i była wynikiem prób i badań operacyjnych, które trwały przez sześć miesięcy. Możliwość wykorzystania kadłubowego giętkiego przewodu tankującego ma rozszerzyć możliwości KC-46A Pegasus – standardowo nie muszą przenosić podskrzydłowych zasobników z tego typu przewodami, które są wykorzystywane do uzupełniania paliwa w locie samolotom lotnictwa morskiego Stanów Zjednoczonych oraz konstrukcji sojuszniczych. Pozwoli to na odciążenie operacyjnych samolotów tankowania powietrznego (KC-10 i KC-135) zaangażowanych w misjach na obszarach działań bojowych.
Dotychczas Boeing dostarczył ponad 50 KC-46A Pegasus do US Air Force oraz Japońskich Sił Samoobrony. W przypadku egzemplarzy amerykańskich, są one wykorzystywane do prób operacyjnych oraz wsparcia działań na obszarach ćwiczeń oraz tranzytu mniejszych samolotów pomiędzy bazami. Zgodnie z deklaracjami, pełna gotowość operacyjna KC-46A Pegasus ma zostać ogłoszona dopiero po rozwiązaniu kluczowych problemów technicznych - układu sztywnego łącza oraz zmodernizowanej wersji systemu obserwacji układu tankowania.
Dotychczas ponad 50 seryjnych KC-46A Pegasus wykonuje zadania prób i testów operacyjnych, a także lotów wspierających (zabezpieczając ćwiczenia oraz przeloty między bazami na całym świecie) - łącznie w blisko 20 000 operacji uzupełniania paliwa w powietrzu KC-46A dostarczyły na pokłady innych statków powietrznych niemal 10 000 ton paliwa lotniczego. Według planów Departament Obrony ma zamówić dla US Air Force 179 samolotów tego typu. Dodatkowo producent może liczyć na sprzedaż eksportową - obecnie realizuje pierwszy kontrakt na cztery maszyny dla Japonii, a w ciągu najbliższych miesięcy ma podpisać umowę na pierwsze dwa egzemplarze dla Izraela.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu