Zaloguj

Powrót Rycerzy Morza Czarnego

Historia rumuńskiego lotnictwa morskiego rozpoczęła się w czerwcu 1920 r. wraz z pozyskaniem pierwszych wodnosamolotów Hansa Brandenburg, zdobytych na wycofujących się wojskach węgierskich…

Historia rumuńskiego lotnictwa morskiego rozpoczęła się w czerwcu 1920 r. wraz z pozyskaniem pierwszych wodnosamolotów Hansa Brandenburg, zdobytych na wycofujących się wojskach węgierskich…

W porównaniu do innych formacji morskich operujących na Morzu Czarnym i należących do NATO, siły Marynarki Wojennej Rumunii są relatywnie niewielkie. Posiadająca w sumie kilkanaście okrętów - fregat, korwet i trałowców, formacja dysponuje niewielkim komponentem lotniczym, składającym się z trzech śmigłowców IAR.330 Puma Naval, będących lokalnie opracowanym wariantem budowanego na licencji popularnego wielozadaniowego śmigłowca transportowego Puma.

W bieżącym roku współczesne lotnictwo Marynarki Wojennej Rumunii obchodzi 10 rocznicę powstania. Jednostka Grupului de Elicoptere, nazywana „Rycerzami Morza Czarnego” stacjonuje na lotnisku w Tuzli, położonym na południowy zachód od Konstancy; jej sprzęt stanowią trzy zbudowane w Rumunii śmigłowce IAR.330 Puma Naval.
Historia rumuńskiego lotnictwa morskiego rozpoczęła się w czerwcu 1920 r. wraz z pozyskaniem pierwszych wodnosamolotów Hansa Brandenburg, zdobytych na wycofujących się wojskach węgierskich. Pod koniec drugiej wojny światowej Lotnictwo Morskie Rumunii dysponowało 24 wodnosamolotami Heinkel He 114B. Po kolejnych kilkunastu latach służby zostały one wycofane, nie doczekawszy następców. Rumuńskie lotnictwo morskie zostało rozwiązane w maju 1960 r., po przekazaniu na złom ośmiu ostatnich He 114B.
Kolejny epizod lotnictwa Marynarki Wojennej Rumunii rozpoczął się pod koniec lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku, kiedy do służby weszła pierwsza korweta klasy Tetal II oraz fregata Mărășești. Kilka śmigłowców lekkich IAR.316B Alouette zostało dostosowane do działań z pokładu okrętów – wyposażone w pływaki awaryjne, wciągarkę oraz składane łopaty wirnika nośnego. Dwa okręty typu Tetal II (F-264 Contraamiral Eustațiu Sebastian i F-265 Contraamiral Horia Macellariu) dysponują pokładem lotniczym pozwalającym na wsparcie operacji jednego śmigłowca IAR.316B Alouette, z kolei większa fregata Mărășești (F-111) dysponuje pokładem i hangarem pozwalającymi na zaokrętowanie dwóch wiropłatów tego typu. Śmigłowce pokładowe pochodziły ze stacjonującej ówcześnie w Tuzli jednostki Wojsk Lotniczych Rumunii (Fortele Aeriene Române). Po rozwiązaniu 59 Grupy Śmigłowcowej z Tuzli w 2001 r. i po wycofaniu z eksploatacji większości śmigłowców IAR.316B Alouette, Marynarka Wojenna Rumunii pozostała bez wsparcia wiropłatów lotnictwa wojskowego. Kilka sprawnych śmigłowców IAR.330 Puma z rozwiązanej jednostki w Tuzli zasiliło 863 eskadrę śmigłowców w bazie Mihail Kogalniceanu.
Po przejęciu w 2004 r. dwóch eksbrytyjskich fregat Typ 22, Regele Ferdinand (F-221, eks HMS Coventry) i Regina Maria (F-222, eks HMS London) stało się jasne, że Marynarka Wojenna Rumunii będzie potrzebować dedykowanych śmigłowców morskich oraz opracowania od podstaw procedur szkolenia i działania lotnictwa pokładowego. Bez śmigłowców nie jesteśmy w stanie poprawnie wykonywać naszych zadań, mówi kapitan Ioan. Są one kluczowym elementem działań przeciwko okrętom nawodnym i podwodnym.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusercrosslistfunnelsort-amount-asc