13 lutego minister obrony Republiki Bułgarii Krasimir Karakaczanow ogłosił, że zlecił firmie Terem Holding EAD przeprowadzenie analizy dotyczącej możliwości zbudowania kołowego transportera opancerzonego przez tę firmę we współpracy z partnerem zagranicznym. Powodem miałoby być przekroczenie dopuszczalnych kosztów zakupu nowego typu wozu bojowego w ramach przetargu.
5 października Ministerstwo Obrony Republiki Bułgarii wskazało dwie firmy jako potencjalnych dostawców nowych transporterów kołowych: Patria Oy (oferuje AMVXP z wieżą Elbit Systems MT30MK2) i General Dynamics European Land Systems (z wozem Piranha V z wieżą bezzałogową Samson RCWS firmy Rafael ADS). Wartość każdej z ofert przekracza 1,46 mld BGN (903,9 mln USD) netto, przy czym wcześniej ustalona wartość graniczna, powyżej której koszty stają się dla resortu obrony Bułgarii trudne do zaakceptowania, to 1,02 mld BGN (631,5 mln USD; w bułgarskich mediach pojawia się też wartość 1,2 mld BGN/743 mln USD) netto. Według Karakaczanowa, wartość ofert ma być wyższa od granicznej o 30-50%. Ogółem Bułgaria planuje kupić 90 kołowych bojowych wozów piechoty i 60 pojazdów specjalistycznych na tym samym podwoziu.
Ze względu na te uwarunkowania budżetowe minister Karakaczanow polecił przeprowadzenie wspomnianej analizy Terem Holding EAD. Firma otrzymała na jej wykonanie miesiąc. Minister wskazał, że niedawno bułgarska firma uruchomiła produkcję pojazdów opancerzonych 4×4, co ma dowodzić istnienia pewnych kompetencji w zakresie projektowania i produkcji pojazdów opancerzonych. Zaznaczył przy tym, że jest świadomy tego, że niektóre kluczowe komponenty pojazdów musiałyby pochodzić z importu lub być produkowane na licencji. Jego zdaniem, realizacja projektu budowy „narodowego” kołowego transportera opancerzonego przez bułgarski przemysł miałaby się mieścić w budżecie założonym na pozyskanie 150 takich wozów. Pomysł ministra musi zostać zatwierdzony kolejno przez Radę Ministrów i Komisję Obrony w Zgromadzeniu Narodowym.
Producenci, których konstrukcje były brane pod uwagę w ostatnim etapie postępowania, nie składają broni. Obydwie firmy twierdzą zgodnie, że ich oferty są w pełni zgodne z wymaganiami bułgarskiego wojska i resortu obrony. Na przykład Patria Oy miała w styczniu złożyć nową, zoptymalizowaną ofertę, w ramach której 80% prac związanych z montażem i serwisem pojazdów oraz wież miałoby być realizowane przez bułgarskie zakłady. Również GDELS zadeklarowała elastyczne podejście do klienta, wskazując na zawarcie kilku umów z lokalnymi poddostawcami.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Szkoda, że Polska nie wystartowała z Rosomakiem w polskich specyfikacjach i być może byłaby szansa na na atrakcyjną transakcję przy niższej cenie wynikającej z efektu skali przy wspólnej produkcji dla Polski i Bułgarii.
Znowu sie Patrii noga powinela? Ostatnio Slowacja sie wycofala, teraz w Bulgarii nie poszlo. Wczesniej w Australii. Od ostatnich kontraktow u nas i w Emiratach to juz sporo czasu minelo. Wyglada, ze rowniez czas AMV minal. Nalezaloby sie powaznie zastanowic czy zamiast kupna licencji na XP nie byloby lepiej zlozyc Kongsbergowi i Patrii oferty na pelne prawa do AMV, ew. z tymi dwoma malymi zakladami, ktore Finom zostaly, gdyby byla taka koniecznosc. Nikt juz nie jest zainteresowany AMV, ale my wladowalismy w niego mnostwo pieniedzy i uzytkujemy wiecej pojazdow niz reszta swiata razem wzieta.