Co stało się z legendarną Bursztynową Komnatą? Czy odnalezienie przez nurków Baltictech niemieckiego parowca Karlsruhe – ostatniego statku opuszczającego Piławę (port Królewca) przed zajęciem Prus Wschodnich przez Rosjan, rozwiążę tajemnicę, którą przez lata próbowano rozwikłać?
Podczas wrześniowej wyprawy zespół Batlictech pod przewodnictwem Tomasza Stachury odnalazł niemiecki parowiec Karlsruhe, który po Gustloffie, Goi i Steubenie był kolejną jednostką uczestniczącą w Operacji Hannibal, czyli największej morskiej ewakuacji w dziejach. Dzięki tej operacji, Niemcy pod koniec wojny przerzucili na zachód około 2 mln uchodźców z Prus Wschodnich.
Odkrycie to może dostarczyć przełomowych informacji w sprawie zaginięcia legendarnej Bursztynowej Komnaty. Dlaczego? Ponieważ to właśnie w Królewcu Bursztynowa Komnata była widziana po raz ostatni. Stamtąd też w swój ostatni rejs z dużym ładunkiem wypłynął parowiec Karlsruhe.
– Karlsruhe był starym niewielkim statkiem, ale w tamtych czasach liczyła się każda jednostka zdolna ewakuować ludzi na zachód. Szukaliśmy jego wraku od ponad roku, kiedy to zdaliśmy sobie sprawę, że może to być najciekawsza, nieodkryta dotąd historia z dna Bałtyku. Karlsruhe wyruszył w swoja ostatnią podróż pod silną eskortą z całkiem sporym jak na ten statek ładunkiem. Wrak spoczywa kilkadziesiąt kilometrów na północ od Ustki na głębokości 88 metrów. Jest praktycznie nietknięty. W jego ładowniach odkryliśmy pojazdy wojskowe, porcelanę oraz wiele skrzyń z nieznaną jak na razie zawartością – mówi Tomasz Stachura.
SS Karlsruhe zbudowany został w stoczni G.Seebeck Bremerhaven w roku 1905. Jego wymiary:
Długość - 66,3 m
Szerokość - 10,1 m
Zanurzenie - 3,6 m
Wyporność - 897 ton
W ostatni rejs wyruszył z Piławy (port Królewca) 12 kwietnia 1945 r. na pokładzie było 150 żołnierzy pułku „Herman Gornig”, 25 robotników kolejowych oraz 888 uchodźców. Wraz z załogą było to łącznie 1083 osoby. Statek zabrał również 360 ton „towarów zwrotnych” w nierównych skrzyniach oraz pojazdy wojskowe. Pod Helem utworzony został konwój składający się z 4 Frachtowców i 3 Trałowców. Konwój ten opuścił redę Helu 12 kwietnia wieczorem. Nad ranem 13 kwietnia wykryty został przez radzieckie samoloty, które zaatakowały Karlsruhe, a następnie zatopiły. Statek zatonął w ciągu 3 minut wraz z całym ładunkiem. Uratowano około 100 osób.
Historia i dostępne dokumentacje wskazują, że niemiecki parowiec Karlsruhe, w wielkim pośpiechu i z dużym ładunkiem opuszczał port, po tym jak Niemcy musieli ewakuować Królewiec. To wszystko zebrane w całość pobudza ludzką wyobraźnię. Odnalezienie niemieckiego parowca oraz skrzyń z nieznaną na chwilę obecną zawartością, spoczywających na dnie Bałtyku może być znaczące dla całej historii” mówi Tomasz Zwara, nurek i członek ekipy Baltictech.
(Santi Diving) | Foto: Santi Diving. |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Dziwne . na Onecie i na Niezależnej podana jest podobna informacja o SS Karlsruhe , ale fotografie są inne . Wilkipedia podaje całkieminne informacje dotyczące parowca Karlsruhe . Oto one : SMS Karlsruhe − niemiecki krążownik lekki (w oryginalnej nomenklaturze mały krążownik – Kleiner Kreuzer) z okresu I wojny światowej. Budowany w latach 1911–1914, wszedł do służby w Kaiserliche Marine niedługo przed rozpoczęciem działań wojennych. Został wysłany na wody amerykańskie, dla reprezentowania bandery niemieckiej w Indiach Zachodnich. Od sierpnia do października działał z sukcesami jako rajder zwalczający brytyjską żeglugę na Oceanie Atlantyckim. Zatonął 4 listopada 1914 roku w wyniku wewnętrznej eksplozji, z dużymi stratami w załodze.
Wymienione przez Pana portale i nie tylko one pokazują zamiast statku handlowego lekkie krążowniki typu K [Karlsruhe, Köln, Königsberg]
Ogólna charakterystyka: [Karlsruhe po przebudowie]
Wyporność: 6.756 ton [Karlsruhe po przebudowie: 6.838 ton]
Długość: 174 m, Szerokość: 15,2 m [Karlsruhe po przebudowie 16,8 m], Zanurzenie: 5,4 m
Napęd: 4 turbiny parowe Deutsche Werke moc 68000 KM, 6 kotłów Schulz-Thornycroft,
2 czterosuwowe 10 cylindrowe silniki wysokoprężne MAN moc 1800 KM, 2 śruby
przełączanie napędu turbina – silnik za pomocą sprzęgieł hydraulicznych Vulcan – Föttinger
Prędkość: 32 węzły.
Zasięg: 5700 mil morskich przy prędkości 19 węzłów na turbinach
8000 mil morskich przy prędkości 10 węzłów na silnikach wysokoprężnych. Załoga: 514
Uzbrojenie:
9 × 150 mm* L/60 (3xIII), masa pocisku 45,5kg, zasięg 25700 m
4 × 88 mm L/45 plot (4xI)→6 × 88 mm L/45→L/76 plot (6xI→3xII)→[Karlsruhe 6 × 105 mm L/65 plot (3xII)]
8 × 37 mm plot (4xII)
8 × 20 mm plot (8xI)
12 wt 500 mm (4xIII)→1934:12 wt 533 mm (4xIII)→1943: 6 wt 533 mm (2xIII)
Pancerz: burty 50 mm, pokład 40 mm, wieże art. głównej 30 mm, główne stanowisko dowodzenia 100 mm
lub Kleiner Kreuzer z czasu I wojny światowej (w składzie Kaiserliche Marine były dwa krążowniki noszące nazwę Karlsruhe)
Krążowniki lekkie typu Karlsruhe (1914) [SMS Karlsruhe, SMS Rostock]
Ogólna charakterystyka:
Wyporność: 4.900 ton
Długość: 142,2 m, Szerokość: 13,7 m, Zanurzenie: 4,9 m
Napęd: turbiny parowe Marine, 14 kotłów Marine (14 węgiel + 2 mazut), moc 37885 KM. 2 śruby.
Prędkość: 28,5 węzła.
Zasięg: 5000 mil morskich przy prędkości 12 węzłów. Załoga: 373
Uzbrojenie:
12 × 105 mm L/45 (12xI)
2 wt 500 mm (2xI)
120 min
Pancerz: burtowy 60 mm, pokład 60 mm, art. główna 50 mm, stanowisko dowodzenia 100 mm
Krążowniki lekkie typu Königsberg (1916-1917) [SMS Königsberg, SMS Emden, SMS Karlsruhe, SMS Nürnberg]
Ogólna charakterystyka:
Wyporność: 5.440 ton
Długość: 151,4 m, Szerokość: 14,3 m, Zanurzenie: 5,3 m
Napęd: 2 turbiny parowe Marine Germania, moc 49000 KM, 14 kotłów Marine (12 węgiel + 2 mazut), 2 śruby.
Prędkość: 27,5 węzła
Zasięg: 4850 mil morskich przy prędkości 12 węzłów. Załoga: 475
Uzbrojenie:
8 × 150 mm* L/45
2 × 88 mm L/45 plot
4 wt 500 mm (4xI)
200 min
Pancerz: burtowy 60 mm, pokład 60 mm, art. główna 50 mm, stanowisko dowodzenia 100 mm
*)Działa kalibru 15 cm (150 mm) miały rzeczywisty kaliber 149,1 mm
Artykuł dotyczy statku handlowego zbudowanego w 1906 roku dla armatora Hamburg-Amerikanische Packetfahrt-Aktien-Gesellschaft (HAPAG)
Parowce Karlsruhe i siostrzany Mannheim zbudowane przez Seebeckwerft, Wesermünde (Bremerhaven) dla armatora HAPAG z Hamburga. W 1934 sprzedane armatorowi Ernst Russ & Co, z Hamburga bez zmiany nazwy. Pojemność 897 BRT, długość 66,30 m, szerokość 10,10 m, zanurzenie 3,70 m, dwie maszyny parowe 500 KM, 2 śruby, prędkość 8 węzłów
Karlsruhe zatopiony 13 kwietnia 1945 roku przez przez radzieckie samoloty na wysokości Ustki
Mannheim zatopiony w Hamburgu 31 grudnia 1944 roku przez przez alianckie samoloty
Parowce Karlsruhe i siostrzany Mannheim zbudowane przez Seebeckwerft, Wesermünde (Bremerhaven) dla armatora HAPAG z Hamburga. W 1934 sprzedane armatorowi E.Russ & Co, z Hamburga bez zmiany nazwy. Pojemność 897 BRT, długość 66,30 m, szerokość 10,10 m, zanurzenie 3,70 m, dwie maszyny parowe 500 KM, 2 śruby, prędkość 8 węzłów
Karlsruhe zatopiony 13 kwietnia 1945 roku przez radzieckie samoloty
Mannheim zatopiony w Hamburgu 31 grudnia 1944 roku przez alianckie samoloty
Zero rzetelności i wiedzy!!!! Do artykułu o statku handlowym dają zdjęcie okrętu wojennego który nosił tę samą nazwę. Pseudodziennikarzom nie chce się nawet sprawdzić dokładnie informacji. Dno i 7 metrów mułu