9 lipca hiszpańskie media poinformowały o prowadzonych negocjacjach dotyczących zakupu kolejnej partii wielozadaniowych samolotów bojowych Eurofighter Typhoon/C.16 Tifón dla Sił Powietrznych Hiszpanii (Ejército del Aire).
Negocjacje, prowadzone przez Ministerstwo Obrony Hiszpanii z Airbus Defence and Space, mają określić warunki zakupu do 20 nowych Eurofighterów w latach 2025-2030. Miałyby one trafić do 46. Skrzydła Lotniczego stacjonującego w Gando (Gran Canaria), gdzie zastąpiłyby przestarzałe EF-18AM (lokalne oznaczenie zmodernizowanych F/A-18A/B Hornet; występują także pod oznaczeniem C.15 i CE.15, odpowiednio dla wersji jednomiejscowej A i dwumiejscowej B). Negocjacje odbywają się w ramach programu Falcón, który obejmuje także, jak zapowiedział szef sprzedaży samolotów bojowych Airbus Defence and Space Iván González Expósito, „przeniesienie zdolności z F-18 na Eurofightery” . Nie sprecyzował wprawdzie, czego może to dotyczyć, ale przypuszczalnie mowa była o dostosowaniu do zwalczania celów nawodnych w szerszym niż dotąd zakresie.
Ponadto nowe hiszpańskie Eurofightery będą wyposażone w radar AESA Captor-ESCAN (podobnie, jak niemieckie, patrz: https://zbiam.pl/nowe-stacje-radiolokacyjne-dla-niemieckich-eurofighterow/) , możliwe konfiguracje uzbrojenia i wyposażenia będą reprezentowały standard Tranche 3, a oprócz tego samoloty będą z góry przygotowane do współpracy z „europejskim” powietrznym systemem bojowym SCAF, w którym to programie Hiszpania jest jednym z trzech uczestników. Podpisanie umowy spodziewane jest w połowie 2021 r., a koszt transakcji szacuje się na około 2 mld EUR. Część z tych środków trafi do hiszpańskich firm, będących współproducentami samolotu Eurofighter.
Hiszpańskie lotnictwo używała łącznie 96 samolotów EF-18AM, z czego 24 stacjonują na Wyspach Kanaryjskich i będą zastępowane w ramach programu Falcón. Hiszpania kupiła je z nadwyżek US Navy. Transakcja miała miejsce w 1995 r., a dostawy odbyły się między grudniem 1995 r. a grudniem 1999 r. Przed dostawą zostały zmodernizowane do wersji EF-18AM. Do dziś sprawnych pozostaje 20 maszyn (6 utraconych samolotów to maszyny kupione przez Siły Powietrzne Hiszpanii w roku 1985 jako nowe). Ich eksploatacja powinna zakończyć się w latach 2022-24.
(Bartłomiej Kucharski) | Foto: Siły Powietrzne Hiszpanii |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
To sa mysliwce ktore powinnismy zakupic i wlaczyc sie w ich produkcje. To maszyny przewagi powietrznej jak F22.
Niestety kolaboraci pisowscy nie interesuja sie modernizacja polskiego lotnictwa, chca zakupic niedopracowane i za drogie F35, bez ofsetu jak trzeci swiat. Wszystkie remonty w Ameryce i za gruba kase. Tak to jest jak krajem rzadza cymbaly.
Eurofigter jest 3-4 razy droższy od f-35 i nie jest nawet stealth...