2 lipca w St.Louis koncern Boeing oblatał pierwszy egzemplarz wielozadaniowego samolotu bojowego F/A-18F Super Hornet Block III przeznaczonego dla Sił Powietrznych Kuwejtu – drugiego eksportowego klienta maszyn rodziny F/A-18E/F.
W czasie swojego dziewiczego lotu maszyna była pozbawiona docelowej powłoki malarskiej – jest to normalna praktyka dla producenta. Kuwejt, poprzez procedurę FMS, zamówił 28 samolotów F/A-18 Super Hornet Block III (22 jednomiejscowe E i sześć dwumiejscowych F), które wraz z 28 egzemplarzami Eurofighter zastąpią obecnie eksploatowane Boeing F/A-18C/D Hornet. Boeing, za pośrednictwem Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych, podpisał kontrakt na produkcję maszyn w marcu 2018 roku – dostawy wszystkich mają zakończyć się do września 2022 roku.
Dotychczas Boeing dostarczył pierwsze dwa seryjne samoloty w wersji Block III, które trafiły do US Navy. Obecnie na linii montażowej prowadzone są prace przy maszynach dla Kuwejtu oraz kolejnych egzemplarzach dla lotnictwa morskiego Stanów Zjednoczonych.
Wersja Block III F/A-18E/F Super Hornet charakteryzuje się pięcioma kluczowymi zmianami - nową aranżacja kabiny pilotów, gdzie zainstalowano wielofunkcyjne monitory o wymiarach 10x19 cali, centralny komputer misji nowej generacji, system łączności satelitarnej, możliwość montażu konforemnych zbiorników paliwa oraz zwiększenie żywotności struktury do 10 tys. Godzin.
Boeing wraz z administracją Stanów Zjednoczonych prowadzi aktywne działania marketingowe związane ze sprzedażą samolotów na nowe rynki – w bieżącym roku rząd Republiki Federalnej Niemiec rekomendował zakup 45 samolotów powyższej rodziny (30 wielozadaniowych F/A-18E/F i 15 przełamania obrony powietrznej E/A-18G). Dodatkowo Boeing promuje konstrukcję w Finlandii, Szwajcarii, Malezji czy Kanadzie.
(Łukasz Pacholski) | Foto: Stefan Knippsch |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu