Azerbejdżan jest znany jako „Kraj Płomieni” – z powodu wypalania gazów przy wydobyciu ropy naftowej w specjalnych otwartych palnikach. Kraj ten odzyskał niepodległość wraz z rozpadem ZSRR w 1991 r. Siły Zbrojne Azerbejdżanu zostały ponownie powołane do życia 9 października 1992 r. Obecnie Siły Powietrzne i Obrony Powietrznej Azerbejdżanu są największe na całym Kaukazie, mając około 8000 osób personelu, a w całych Siłach Zbrojnych państwa służy około 70 000 oficerów, podoficerów i żołnierzy.
Główna baza Sił Powietrznych i Obrony Powietrznej Azerbejdżanu znajduje się w Tagijewie (Nasosnaja). Jest to poradziecka baza lotnicza, która przeszła wiele poważnych modernizacji. W Tagijewie stacjonuje eskadra samolotów myśliwskich MiG-29, które są w służbie od 2007 r.
Baza lotnicza znajduje się na północny zachód od stolicy kraju, Baku, niedaleko od miasta Sumgait. Zanim zaczęły tu latać myśliwce MiG-29, jednostka była wyposażona w samoloty myśliwskie MiG-25 (jednomiejscowe bojowe MiG-25PD i dwumiejscowe szkolno-bojowe MiG-25PU) oraz rozpoznawcze MiG-25RB, które zostały wycofane w 2006 r. Stacjonowało tu także 10 samolotów bombowych Su-24, ale zostały wycofane w 2010 r. (zachowano dwa bombowce tego typu, ale nie są one zdatne do lotu). W miejscowym lotniczym zakładzie remontowym w Tagijewie, wyspecjalizowanym w obsłudze MiG-25, wykonywano remonty samolotów tego typu z Iraku, Libii i Algierii, praktycznie do końca pierwszej dekady XXI wieku. Obecnie zakład serwisuje i przeprowadza remonty azerskich myśliwców MiG-29 i nie kontynuuje obsługi samolotów zagranicznych. Ostatnio baza w Tagijewie przeszła intensywną renowację i modernizację, zarówno swojego zaplecza, jak i samego pasa startowego i dróg kołowania. Dzięki wsparciu Stanów Zjednoczonych zainstalowano nowe lotniskowe światła nawigacyjne. Na lotnisku ustawiono też nadajniki VOR/DME i system lądowania według wskazań przyrządów ILS, pozwalające na zabezpieczenie wykonywania lotów w każdych warunkach atmosferycznych w dzień i w nocy.
Dowódca bazy płk Zaur Rustamow komentuje: Jedyna u nas jednostka samolotów myśliwskich MiG-29 nie ma konkretnej nazwy ani numeru, po prostu nazywamy ją jednostką MiG-29. Mamy te samoloty w służbie od 2007 r., kiedy to odkupiono je od Ukrainy. Na Ukrainie, przed dostawą, przeprowadzono też ich remonty.
Zgodnie z dostępnymi informacjami, w służbie znajduje się 15 samolotów tego typu, w tym 12 jednomiejscowych bojowych MiG-29 (izdielije 9.13) i 2 dwumiejscowe szkolno-bojowe MiG-29UB (izdielije 9.51). Obecnie trzy z nich przechodzą remont w Lotniczych Zakładach Remontowych we Lwowie po wylataniu 3000 godzin. Do latania na tym typie jednostka ma 26 pilotów.
Dowódca eskadry samolotów myśliwskich MiG-29, ppłk Ibrahim Hazijew dodaje: Wylatujemy około 60 godzin rocznie, ale liczymy je inaczej, niż na zachodzie, u nas bowiem liczy się tylko czas lotu, od oderwania samolotu od ziemi do przyziemienia, bez zaliczania do nalotu czasu od uruchomienia silnika do jego wyłączenia.
Ppłk Hazijew dodaje: Studenci trzeciego roku Akademii Lotniczej w Baku zaczynają szkolenie praktyczne w bazie lotniczej Kala pod Baku. Tutaj wylatują 10-20 godzin na śmigłowcach Mi-17-1W. Po ukończeniu akademii ci, którzy są wybrani do szkolenia na MiG-29, zaczynają loty na samolotach, w Szkole Lotniczej w Kurdamir, gdzie stacjonuje też nasza niewielka flota samolotów szturmowych Su-25. Najpierw studenci muszą przejść około 150-godzinny kurs na odrzutowych samolotach szkolnych L-39 Albatros.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu