11 października Departament Obrony Stanów Zjednoczonych wydał zarządzenie o uziemieniu samolotów bojowych F-35 Lightning II wszystkich wersji. Na ten sam krok zdecydowali się także klienci eksportowi.
Uziemienie około 320 samolotów to wynik wrześniowego wypadku F-35B Lightning II, który miał miejsce w pobliżu Beaufort. Według dostępnych źródeł winowajcą może być przewód paliwowy w silniku Pratt & Whitney F135 – uziemienie ma pozwolić na sprawdzenie stanu technicznego powyższego elementu konstrukcji. Przegląd pojedynczego silnika może potrwać do 48 godzin, w przypadku braku problemów samoloty mają wracać do lotów.
Według części źródeł, jeszcze przed decyzją Departamentu Obrony swoje F-35 uziemili Włosi, którzy już przeprowadzili inspekcje swoich samolotów. Nie wykazały problemów i maszyny mają wznowić loty. Podobny krok miał miejsce w przypadku Brytyjczyków.
Obecnie F-35 Lightning II są eksploatowane na terytorium Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Norwegii, Holandii, Włoch, Izraela, Japonii. W bieżącym roku pierwsze samoloty mają trafić do Australii i Republiki Korei. Dodatkowo kilka maszyn stacjonuje na pokładzie USS Essex, który prowadzi działania operacyjne na wodach Oceanu Indyjskiego.
(ŁP) | Foto: Ministerstwo Obrony Włoch |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu