10 lipca Ministerstwo Obrony Słowacji poinformowało o rekomendowaniu zakupu fabrycznie nowych wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon Block 70/72, które w pokonanym polu pozostawiły Saab JAS-39C/D Gripen.
Według danych, które zostały upublicznione przez stronę słowacką, amerykańskie samoloty okazały się lepsze w niemal wszystkich ocenianych aspektach – łącznie oferta zdobyła 93% punktów (szwedzka 82%). Według dokumentów, dostawa czternastu maszyn ma zostać zrealizowana w okresie od 36 do 48 miesięcy od podpisania międzyrządowej umowy w ramach procedury FMS. W czasie prac komisja odwiedziła i zapoznała się z możliwościami samolotów w bazach lotniczych w Szwecji, we Włoszech, na Węgrzech, w Polsce, Grecji oraz Republice Czeskiej. Nowe maszyny mają zastąpić obecnie eksploatowane myśliwskie MiG-29.
Bratysława otrzymała, w maju, trzy gotowe oferty LoA od rządu amerykańskiego, które obejmują zakup samolotów F-16V wraz z pociskami AIM-120 i AIM-9X (ważne do 27 lipca), a także umowę na realizację usługi szkoleniowej (ważna do 30 czerwca).
Słowacy, w swoich analizach, wskazali, że optymalną liczbą ma być dwanaście jednomiejscowych płatowców oraz dwa dwumiejscowe. Co ciekawe, początkowo Słowacy rozważali przejęcie używanych F-16A/B Fighting Falcon z zasobów USAF – oszacowano, że koszt ich remontów i modernizacji pochłonąłby kwotę około 220 mln euro, a dostawa rozpoczęłaby się po 24 miesiącach od podpisania umowy LoA. Zostało to odrzucone jako nieperspektywiczne pod względem ekonomiczno-technicznym.
Wybór F-16V Fighting Falcon to kolejny sukces koncernu Lockheed Martin oraz programu F-16V. Dotychczas uruchomiono już proces budowy szesnastu fabrycznie nowych samolotów dla Bahrajnu, w momencie podpisania umowy Słowacy będą drugim użytkownikiem. Będą montowane na nowej linii montażowej, która jest obecnie przenoszona do Greenville.
(ŁP) | Foto: Lockheed Martin |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu