21 grudnia dowództwo lotnictwa morskiego Stanów Zjednoczonych poinformowało o rozpoczęciu prac nad wydłużeniem czasu służby wielozadaniowych samolotów bojowych Boeing F/A-18E/F Super Hornet.
Powyższy krok ma związek z planami wydłużenia służby samolotów do 2040 roku. Przypomnijmy, pierwsze Super Hornety weszły do służby w 2002 roku, wówczas ich żywotność oszacowano na 6000 godzin, co miało wystarczyć na 20 lat. Niestety od początku maszyny pełnią intensywną służbę w działaniach bojowych – Afganistanie, Iraku, Libii, Syrii. To oraz wykruszanie się F/A-18C/D Hornet powoduje szybsze (niż zakładano) zużycie.
Aby ratować sytuację, wraz z koncernem Boeing uruchomiono program gruntownych przeglądów strukturalnych – mają one pozwolić na wydłużenie żywotności do 9000 godzin. Pierwsze maszyny mają rozpocząć przeglądy w przyszłym roku, specjalnie do tego celu przebudowano jeden z hangarów w San Antonio, gdzie mieściła się linia montażowa C-17 Globemaster III. Rocznie proces ma przechodzić do 50 samolotów – pierwsze powrócą do linii w 2020 roku.
Obecnie pracownicy Boeinga rozpoczęli analizy przy dwóch, wycofanych z eksploatacji, płatowcach w celu określenia źródeł problemów oraz opracowania kluczowych rozwiązań dla prac. Całość prac nad wydłużeniem eksploatacji Super Hornetów ma pozwolić na utrzymanie potencjału uderzeniowego US Navy do czasu wdrożenia do linii większej liczby F-35C Lightning II.
(ŁP) | Foto: Boeing |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu