22 listopada Departament Obrony ogłosił postępowanie w sprawie wydłużenia technicznego życia części eksploatowanych przez USAF wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-16C/D Fighting Falcon.
Powyższe postępowanie ma wyłonić dostawcę zestawów naprawczo-modyfikujących struktury przynajmniej 300 płatowców należących do odmian Block 40-52. Dodatkowo zamawiający deklaruje opcję na prace przy kolejnych 489 egzemplarzach. Dzięki nim, samoloty będą mogły osiągnąć nalot 12 tys. godzin, co pozwoli na ich eksploatację przynajmniej do 2048 roku. Obok prac na rzecz USAF, Amerykanie deklarują chęć dostaw zestawów klientom eksportowym, w ramach procedury FMS.
Uruchomienie otwartego postępowania przetargowego oznacza, że producent samolotów – koncern Lockheed Martin – nie otrzyma zlecenia bezprzetargowo i otwiera drogę dla innych oferentów. Wśród nich może znaleźć się m.in. Boeing, który już posiada doświadczenie w modyfikacji struktur płatowca F-16, co ma związek z realizacją konwersji samolotów do bezzałogowej odmiany QF-16.
Uruchomienie procesu wydłużenia życia to także wynik badań wytrzymałościowych, które w czerwcu bieżącego roku pozwoliły na wydłużenie żywotności struktury z 8000 do 12 tys. godzin. Według części specjalistów, eksploatacja płatowca według norm producenta może pozwolić na dalsze wydłużenie żywotności.
(ŁP) | Foto: USAF |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu