Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Włoskie baterie Li-Ion do okrętów podwodnych gotowe do akcji

Moduł baterii litowo-jonowych do okrętów typu U212NFS. Fot. Power4Future

19 grudnia Power4Future S.p.A., część grupy stoczniowej Fincantieri, pomyślnie zakończyła końcowy test operacyjny systemu baterii ogniw litowo-jonowych przeznaczonego do okrętów podwodnych U212NFS, przeznaczonych dla Marina Militare.

Próba odbyła się w zakładzie w Piedimonte San Germano, otwartym w lipcu ubiegłego roku. Po raz pierwszy od rozpoczęcia programu U212NFS (Near Future Submarine) przetestowano kompletny system akumulatorów litowo-jonowych wyprodukowany przez Power4Future, obejmujący sześć modułów oraz urządzenie do konwersji i zarządzania energią, wszystkie w całości zaprojektowane i wyprodukowane we Włoszech. Udany test odtworzał sytuacje operacyjne występujące w rzeczywistych warunkach, wykazując w ten sposób funkcjonowanie systemu podczas faz ładowania i rozładowywania, przy stałej kontroli kluczowych parametrów, takich jak napięcie, natężenie prądu i temperatura modułów ogniw.

System jest efektem współpracy pomiędzy OCCAR (Organisation Conjointe de Cooperation sur l'Armement, Międzynarodowa Organizacja Współpracy w dziedzinie Uzbrojenia), Zarządem Uzbrojenia Marynarki Wojennej NAVARM, Fincantieri S.p.A. oraz przemysłowego łańcucha producentów, złożonego z Power4Future S.p.A. (spółka kontrolowana przez Fincantieri SI, część grupy Fincantieri i należąca do grupy FAIST) oraz FIB S.p.A. (spółka zależna SERI Industrial Group). Projekt zakłada także utworzenie w fabryce Power4Future laboratorium, które będzie jednocześnie centrum szkoleniowym dla kadry technicznej i załóg okrętów.

Program U212NFS, zarządzany przez agencję zamówień publicznych OCCAR, przewiduje budowę czterech okrętów podwodnych z napędem niezależnym od powietrza atmosferycznego AIP (Air Independent Propulsion). Zastąpią one w Marynarce Wojennej Republiki Włoskiej cztery ostatnie jednostki typu Sauro.

Konstrukcja bazuje na niemieckim, zmodernizowanym projekcie 212A, ale wykorzystuje też włoskie rozwiązania, między innymi: zintegrowany system bojowy z nową strukturą zarządzania dowodzeniem i kontrolą uzbrojenia opracowany w całości przez Leonardo, a będący wynikiem badań i studiów - w tym akademickich, nowy system walki elektronicznej opracowany przez firmę Elettronica. Dostawa pierwszego okrętu podwodnego U212 NFS planowana jest na rok 2027. Jednostki buduje stocznia Fincantieri w MARINALES La Spezia (Centro Allestimento Nuove Costruzioni Navali, pol. Centrum Nowych Budów Okrętów).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc