1 grudnia Stocznię Bałtycką w Sankt Petersburgu po raz pierwszy opuścił lodołamacz o napędzie jądrowym Jakutija projektu 22220.
Przez najbliższe tygodnie na Zatoce Fińskiej będzie on realizował pierwszy etap stoczniowych prób morskich. W ich trakcie zaplanowano sprawdzenie w warunkach morskich funkcjonowania układu napędowego lodołamacza, w tym reaktorów jądrowych i turbin parowych oraz systemów ich sterowania. Testowane będzie prawidłowe działanie wałów napędowych, śrub, urządzeń sterowych i kotwicznych, a także innych systemów ogólnookrętowych. Sprawdzane będą osiągi lodołamacza, jego właściwości manewrowe, a także działanie systemów komunikacji i nawigacji.
Jakutija jest czwartym lodołamaczem atomowym projektu 22220 Arktika, zbudowanym przez Stocznię Bałtycką, wchodzącą w skład koncernu stoczniowego OSK (Objedinionnaja Sudostroitielnaja Korporacyja). Budowę tej jednostki rozpoczęto 26 maja 2020 r., zaś zwodowano 22 listopada 2022 r. Według pierwotnych planów miała ona zostać przekazana odbiorcy do końca bieżącego roku, co wydaje się jednak mało prawdopodobne.
Aktualnie w Sankt Petersburgu trwa budowa dwóch kolejnych lodołamaczy typu Arktika (ŁK-60Ja). Pierwszym z nich jest Czukotka, której stępkę położono 16 grudnia 2020 r., zwodowano 6 listopada 2024 r. zaś do służby ma wejść do końca 2026 r. Drugim jest Leningrad, którego stępkę położono 26 stycznia 2024 r., ma zostać zwodowany w listopadzie 2026 r. i wejść do służby do końca 2028 r. Ta ostatnia jednostka powstaje na mocy umowy podpisanej 2 lutego 2023 r. pomiędzy Stocznią Bałtycką a przedsiębiorstwem FGUP „Atomfłot” odpowiedzialnym za eksploatację rosyjskich cywilnych jednostek z napędem jądrowym.
Lodołamacze proj. 22220 największymi obecnie jednostkami tej klasy na świecie, ich głównym zadaniem jest zapewnienie całorocznej żeglugi w zachodnim rejonie Arktyki. Mają one 33 540 t wyporności i wymiary 173,3×33×10,5 m. Dwa reaktory jądrowe typu RITM 200 o mocy 81 000 KM pozwalają na rozwijanie prędkości maksymalnej wynoszącej 22 w. Zapas paliwa jądrowego pozwala na eksploatację przez 7 lat, zaś załoga liczy 74 ludzi. Na jednostkach tego typu zastosowano nowe rozwiązania, mające usprawnić pływanie na akwenach zalodzonych, a także żeglugę w górę syberyjskich rzek.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu