Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Automatyczne skrzynie przekładniowe pojazdów Wojska Polskiego pod opieką Allisona

Allison Transmission Inc. zajmie się obsługą techniczną automatycznych skrzyń przekładniowych nieujawnionego typu, używanych w pojazdach Sił Zbrojnych RP. W grę wchodzą m.in. X-1100-3B czołgów M1A1. Fot. Allison

22 listopada Departament Obrony Stanów Zjednoczonych zawarł ze spółką Allison Transmission Inc. umowę dotyczącą wsparcia eksploatacji skrzyń biegów do pojazdów używanych przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej.

Spółka Allison Transmission Inc. z Indianapolis w stanie Indiana podpisała z Departamentem Obrony Stanów Zjednoczonych kontrakt W912CH-25-F-0016 o stałej cenie (całkowita wartość ponad 80,6 mln USD), dotyczący wsparcia eksploatacji automatycznych skrzyń przekładniowych. Komunikat nie precyzuje, o jakie typy skrzyń biegów chodzi. Wiadomo jednak, że chodzi o obsługę automatycznych skrzyń przekładniowych pojazdów amerykańskiej produkcji używanych przez Siły Zbrojne RP, bowiem jednym ze źródeł finansowania ma być umowa zawarta w ramach programu Foreign Military Sales. Ponadto środki na realizację umowy pochodzą z kapitału obrotowego US Army z budżetu na rok podatkowy 2024 i z funduszy na zamówienia US Army z budżetu na rok podatkowy 2024 (łączna wartość środków zabezpieczonych na realizację umowy w momencie jej zawierania to ponad 1,203 mln USD). Prace przewidziane w kontrakcie będą realizowane w macierzystym zakładzie spółki w Indianapolis, i potrwają do 31 grudnia 2025 r. Umowę w imieniu Departamentu Obrony zawarło Dowództwo Kontraktów Wojsk Lądowych Stanów Zjednoczonych Ameryki z Detroit Arsenal w stanie Michigan.

W Polsce automatyczne skrzynie przekładniowe Allisona używane są głównie – choć nie tylko - w pojazdach importowanych  ze Stanów Zjednoczonych. Wskazać można choćby typ X-1100-3B z czołgów M1A1 Abrams (podobnych, choć zmodyfikowanych skrzyń przekładniowych używają też M1A2 SEPv3, które niebawem dotrą do Polski) czy typ XT-1410-5A, wykorzystywany w wozach zabezpieczenia technicznego M88A2. Automatyczne skrzynie przekładniowe amerykańskiego producenta zastosowano także w powstających we współpracy z przemysłem czeskim pojazdach opancerzonych Waran 4×4 i Heron 6×6 z Huty Stalowa Wola S.A. (typ 4500SP), pojawiają się coraz częściej w rodzimych konstrukcjach, np. w NBPWP Borsuk (prototypy X300, seryjne 3040 MX),  lekkich opancerzonych transporterach rozpoznawczych Kleszcz/AMZ-KUTNO Bóbr-3 czy w prototypowym samochodzie ciężarowym Jelcz 442.32 „Automatic”.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc