22 października w stoczni ST Engineering Marine w Singapurze odbyła się uroczystość położenia stępki prototypowej jednostki określanej roboczo jako Multi-Role Combat Vessel (MRCV), budowanej dla sił morskich tego państwa-miasta.
Projekt nowych jednostek dla Singapuru opracowany został wspólnie przez duńską firmę Odense Maritime Technology A/S (OMT, która wykorzystała plany fregat typu Iver Huitfeldt) oraz szwedzki koncern Saab (proponując rozwiązania zastosowane m.in. w konstrukcji korwet typu Visby). Właściwy projekt powstał w wyniku synergii pomysłów obu współpracujących koncernów. Stosowną umowę o współpracy podpisano 22 marca 2023 roku. 28 marca z kolei zawarto z kolei umowę na opracowanie szczegółowego projektu. Warto wspomnieć, że konkurencyjnym rozwiązaniem rozważanym przez Ministerstwo Obrony Singapuru (MINDEF) był opracowany przez ST Engineering autorski projekt Vanguard 130. Ostateczny wygląd okrętów został ujawniony 4 maja 2023 roku.
Założenia tego programu są dość ambitne, jednym z nich jest bowiem implementacja na dużą, niespotykaną obecnie skalę, zaawansowanych układów opartych o sztuczną inteligencję, czyniących z tych jednostek w pełni cyfrowe okręty o zredukowanej do niezbędnego minimum załodze. Koncepcja ta ma zredukować koszty eksploatacji o ok. 10% w stosunku do innych okrętów tej wielkości. Nie można także zapomnieć o tym, że jednym z ważniejszych założeń programu MRCV jest zdolność do szybkiej rekonfiguracji platformy oraz realizowania przez niej zadań okrętu matki dla bezzałogowych aparatów powietrznych (UAV), nawodnych (USV) i podwodnych (UUV). Jednym z ujawnionych bezzałogowych systemów mają być opracowane przez koncern ST Technologies pojazdy USV typu Venus 16 (16,5 x 5,0 m, wyporność pełna 26 tony, prędkość maksymalna do 35 węzłów) przeznaczone m.in. do wykrywania i zwalczania zagrożenia minowego (dwa tego typu pojazdy będą transportowane w doku poniżej lądowiska dla śmigłowca, a ich wodowanie i podejmowanie z wody realizowane będą przez dwie rampy w pawęży).
Szwedzki koncern na potrzeby MRCV dostarczy m.in. niezbędne know-how w kwestii szeroko pojętej redukcji pól fizycznych ze szczególnym uwzględnieniem skutecznej powierzchni odbicia radiolokacyjnego (SPO). Odpowiedzialny będzie także za konstrukcje kompozytowych nadbudówek dla singapurskich okrętów (wraz z masztem zintegrowanym).
Palenie pierwszych blach dla prototypowej jednostki nowej generacji zainicjowano 8 marca bieżącego roku. Nie ujawniono póki co zbyt wielu szczegółów co do wyposażenia i danych taktyczno–technicznych MRCV. Spodziewana wyporność może oscylować w granicach 8000 ton, wiadomo także, że głównym systemem elektronicznym ma być opracowany przez firmę Thales radar Sea Fire, tożsamy z tym jaki trafia na budowane aktualnie we Francji fregaty typu FDI. Uzbrojenie artyleryjskie składać ma się z armaty Leonardo 76mm/62 w odmianie Strales, podczas gdy środki napadu powietrznego mają być zwalczane z wykorzystaniem pocisków z rodziny MBDA Aster B1 NT oraz VL Mica NG. Podstawowym orężem ofensywnym będą z kolei izraelskie pociski IAI Blue Spear (które trafią także na pokłady modernizowanych fregat typu Formidable). Napęd skonfigurowany został w układzie IFEP (Integrated Full Electric Propulsion). Na wykonawcę systemu napędowego wybrano GE Vernova Power Conversion. Strona singapurska zakłada, że nowo budowane jednostki zastąpią w stosunku 1:1 eksploatowane obecnie korwety typu Victory (w służbie od 1990 roku).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu