Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Amerykanie nie zwalniają tempa, rozpoczęto budowę kolejnego zbiornikowca

Pamiątkowe zdjęcie wykonane po zakończeniu uroczystości palenia blach dla przyszłego USNS Ruth Bader Ginsburg (T-AO 212). Fot. NASSCO

8 października w, należącej do korporacji General Dynamics, stoczni National Steel and Shipbuilding Company (NASSCO) w San Diego w stanie Kalifornia odbyło się uroczyste palenie blach do budowy zbiornikowca floty, przyszłego USNS Ruth Bader Ginsburg (T-AO 212) typu John Lewis

Przyszły T-AO-212 będzie ósmym przedstawicielem najnowszej serii zbiornikowców, flot jakie zaprojektowane zostały na zamówienie amerykańskiego dowództwa logistycznego MSC (Military Sealift Command). Program budowy nowych okrętów tej klasy zainicjowany  osiem lat temu, początkowo znany pod akronimem T-AO(X), ma na celu dostarczenie US Navy łącznie 20 nowych jednostek. Początkowo zbiornikowce typu John Lewis mają wspierać, by następnie całkowicie przejąć obowiązki eksploatowanych obecnie okrętów typu Henry J. Kaiser (16 okrętów w służbie od 1986 roku). Zadania nowo budowanych jednostek są tożsame z tym, jakie realizują obecnie Kaisery, tj. zaopatrywanie amerykańskich okrętów oraz ich zespołów, w tym głównie grup lotniskowcowych oraz desantowych, w paliwo oraz ograniczone ilości materiałów suchych.

NASSCO umowę na budowę sześciu pierwszych okrętów tego typu zawarła 30 czerwca 2016 roku. We wrześniu 2024 roku US Navy zamówiła osiem kolejnych okrętów o numerach burtowych od T-AO-214 do 221, które mają zostać przekazane MSC do stycznia 2035 roku. Zwiększony tym samym liczbę budowanych jednostek do 17. Położenie stępki prototypowego USNS John Lewis (T-AO-205) miało miejsce 13 maja 2019 roku, wodowanie 12 stycznia 2021 roku, a do służby wcielono 27 lipca 2022 roku. Obecnie w służbie znajdują się trzy jednostki, poza prototypem są to: USNS Harvey Milk (T-AO-206, od 11 lipca 2023 roku) oraz USNS Earl Warren (T-AO-207), na pokładzie którego banderę podniesiono 7 maja bieżącego roku. 28 października 2023 roku zwodowano z kolei Roberta F. Kennedy’ego (T-AO-208). Budowę przyszłego USNS Lucy Stone (T-AO-209), zainicjowano 21 października 2022 roku, a wodowanie odbyło się niemal dokładnie dwa lata temu, 21 września bieżącego roku zwodowano. Położenie stępki przyszłego Sojourner Truth (T-AO-210) odbyło się z kolei 21 czerwca 2024 roku.

Dla kolejnych czterech jednostek wybrano nazwy: Thurgood Marshall (dla T-AO-211), Harriet Tubman (T-AO-213) oraz Dolores Huerta (T-AO-214). Patronami kolejnych okrętów typu John Lewis, wybierani są działacze na rzecz praw obywatelskich, a także aktywiści. W przypadku T-AO-212 imiennikiem została wybrana Ruth Joan Bader Ginsburg amerykańska prawniczka i sędzia sądu najwyższego w latach 1993-2020. Była drugą kobietą w historii, która piastowała stanowisko sędziego Sądu Najwyższego Stanów Zjednoczonych. Zasłynęła z liberalnego podejścia do spraw kwestii równouprawnienia płci a także dyskryminacji związanych z płcią, rasą oraz orientację seksualną.

Projekt nowych zbiornikowców flot opracowany został zgodnie z cywilnymi wymaganiami dotyczącymi tankowców, w tym m.in. podwójny kadłub oraz wojskową doktryną OPNAVINST 9070.1, która reguluje kwestie przeżywalności wszystkich jednostek budowanych dla US Navy. Okręty charakteryzują się wypornością pełną 49 850 ton przy wymiarach 227,4×32,4×10,2 m. Napęd stanowią dwa średnio obrotowe silniki wysokoprężne Fairbanks-Morse 12V48/60 CR o mocy po 14 400 kW. Maksymalna prędkość okrętów wynosi 20 węzłów, przy której mogą przebyć 6147 Mm. Załoga stała składa się 99 marynarzy cywilnych. Pojemność zbiorników umożliwia okrętom przewożenie do 24 800 m3 paliwa (dla porównania starsze jednostki mimo mniejszej wyporności mogą przewozić nieco więcej bo 28 600 m3). W stosunku jednak do nich nowe okręty mają większe możliwości transportu ładunków suchych. Pojemność dedykowanych magazynów dla mrożonych produktów wynosi 1530 m3, a chłodniczych kolejne 1646 m3. Podobnie jak starsze okręty, nowe zbiornikowce wyposażone są w siedem stanowisk UNREP (Underway replenishment), z których pięć przeznaczonych jest do przekazywania paliwa (trzy na lewej burcie i dwa na prawej). Umożliwia to obsługę do dwóch okrętów w tym samym czasie.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc