10 października przedstawiciele koncernu Airbus poinformowali o postępach programu budowy i rozwoju wielozadaniowych śmigłowców H160M Guépard, które obecnie są rozwijane na zamówienie francuskiej Dyrekcji Generalnej ds. Uzbrojenia (DGA).
Według deklaracji, oblot prototypu ma mieć miejsce w 2025 roku. Producent cały czas podtrzymuje zakładany harmonogram, który wskazuje na zapoczątkowanie dostaw seryjnych wiropłatów w 2027 roku. Obecnie DGA zamówiła pierwszą transzę, która składa się z 30 egzemplarzy (w tym prototypów) - 21 trafi do wojsk lądowych, 8 do lotnictwa morskiego oraz jeden do Sił Powietrznych. Docelowo DGA planuje zamówić 169 śmigłowców. Jako wspólna platforma będzie zastępować obecnie eksploatowaną flotę wielozadaniowych śmigłowców kategorii lekkiej – AS550 Fennec, SA341Gazelle, Alouette III, AS565 Panther, AS365 Dauphin. Publiczna prezentacja makiety miała miejsce w czasie Międzynarodowego Salonu Przemysłu Lotniczego i Kosmicznego w Paryżu w 2019 roku.
Obecnie Airbus prowadzi już działania mające na celu zdobycie zamówień eksportowych. Wśród podstawowych zadań, które mogą zainteresować, potencjalnych, odbiorców można wymienić wsparcie działań transportowych i specjalnych, wsparcie ogniowe (z użyciem modułu HForce) czy zwalczanie okrętów podwodnych oraz nawodnych. Nieoficjalnie wiadomo, że Airbus jest zainteresowany programem Kondor, który zakłada zakup na potrzeby Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej od czterech do ośmiu wielozadaniowych śmigłowców pokładowych.
Dostawy cywilnych H160 zostały zapoczątkowane przez koncern Airbus w 2021 roku. Wśród odbiorców są użytkownicy cywilni (m.in. w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Brazylii, Japonii oraz Arabii Saudyjskiej) oraz francuskie lotnictwo morskie (leasing sześciu sztuk na dziesięć lat).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu